Etyczny wymiar sztuki Svena Nordqvista
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Ключевые слова

dzieciństwo
dorosłość
etyczny wymiar ilustracji
humor wizualny
ironia
współczucie

Как цитировать

Smyczyńska, K. (2016). Etyczny wymiar sztuki Svena Nordqvista. Porównania, 19, 209–222. https://doi.org/10.14746/p.2016.19.10264

Аннотация

Artykuł jest poświęcony analizie relacji bohaterów w serii książek o Pettsonie i Findusie. Przedstawia wizualną charakterystykę postaci między innymi w kontekście przestrzeni domu i otaczającej przyrody. Ilustracje Nordqvista dekonstruują powszechne wyobrażenia na temat dzieciństwa i dorosłości, ironicznie obnażając podporządkowanie konwenansom i wagę hierarchicznego porządku świata. Jest to ponadto wizja postawy współczującej, otwartej na inność. Sztuka Nordqvista kontynuuje pod tym względem myśl filozoficzną zawartą w pismach Janusza Korczaka.

https://doi.org/10.14746/p.2016.19.10264
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Библиографические ссылки

Literatura podmiotu

Nordvist, Sven. Biedny Pettson. Przeł. Barbara Hołderna. Poznań: Media Rodzina, 2009.

Nordqvist, Sven. Findus się wyprowadza. Przeł. Magdalena Landowska. Poznań: Media Rodzina, 2013.

Nordqvist, Sven. Goście na Boże Narodzenie. Przeł. Barbara Hołderna. Poznań: Media Rodzina, 2008.

Nordqvist, Sven. Kiedy mały Findus się zgubił. Przeł. Barbara Hołderna. Poznań: Media Rodzina, 2006.

Nordvist, Sven. Pettson na biwaku. Przeł. Barbara Hołderna. Poznań: Media Rodzina, 2013.

Nordvist, Sven. Polowanie na lisa. Przeł. Barbara Hołderna. Poznań: Media Rodzina, 2007.

Nordqvist, Sven. Rwetes w ogrodzie. Przeł. Barbara Hołderna. Poznań: Media Rodzina, 2007.

Nordqvist, Sven. Tort urodzinowy. Przeł. Barbara Hołderna. Poznań: Media Rodzina, 2006.

Literatura przedmiotu

Adamczykowa, Zofia. „Literatura «czwarta» – w kręgu zagadnień teoretycznych”. Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980). Red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2008. S. 13–43.

Beckett Sandra L., red. Transcending Boundaries: Writing for a Dual Audience of Children and Adults. London & New York: Garland, 1999.

Cieślikowski, Jerzy. Literatura osobna. Oprac. R. Waksmund. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1985.

Cotton, Penni. „Old Age and Death in Northern European Picture Books: Achieving Empathy through Textual and Filmic Images of Sweden’s Kan du Vissla Johanna”. Global Perspectives on Death in Children’s Literature. Red. L.D. Clement, L. Jamali. New York & London: Routledge, 2016. S. 161–176.

Dziemidok, Bogdan. O komizmie. Warszawa: Książka i Wiedza, 1967.

Kilian, Jarosław. „Jacek, Agatka i inne lalki. Opowieść o sztuce teatralnej Adama Kiliana”. Audycja „Notatnik Dwójki”. Prowadzenie: Aldona Łaniewska-Wołłk. Emisja: 01.12.2015. Web. 10.12.2015. http://www.polskieradio.pl/8/1594/Artykul/1551960/

Korczak, Janusz. Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1958 [1919].

Korczak, Janusz. Prawo dziecka do szacunku. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1958 [1929].

Nikolajeva, Maria. „«The Penguin Looked Sad»: Picturebooks, Empathy and Theory of Mind”. Picturebooks: Representation and Narration. Red. B. Kümmerling-Meibauer. New York: Routledge, 2014. S. 121–138.

Nordqvist, Sven. „Findus... a może raczej Pettson”. Web. 20.02.2015 http://pozarozkladem.blogspot.com/2013/06/findus-moze-raczej-pettson.html

Nussbaum, Martha C. Upheavals of Thought: The Intelligence of Emotions. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

Pallasmaa, Juhani. The Thinking Hand (Architectural Design Primer). Chichester: John Wiley & Sons, 2009.

Sikorska, Magdalena. „A Modern Master Looking Back: The Art of Sven Nordqvist”. What do you see? International Perspectives on Children’s Book Illustration. Red. J. Harding, P. Pinsent. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2008. S. 52–63.

Wall, Barbara. The Narrator’s Voice: The Dilemma of Children’s Fiction. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 1991.

Wideburg, Laura A. „Pettson and Findus charm children and adults alike”. World Literature Today 79 (2005). S. 71–72.