Аннотация
Аrtykuł jest poświęcony złożonej trajektorii autorskiej Anatola Sysa (1959-2005), którego niezwyczajny los intryguje czytelnika nie mniej niż jego utwory poetyckie i wymusza na badaczach poszukiwanie wciąż nowych sposobów interpretacji jego artystycznych i życiowych metamorfoz. Ze wspomnień przyjaciół, artykułów naukowych i utworów artystycznych wyłania się sprzeczny wizerunek pisarza: głos pokolenia, przeciwnik ideologii komunistycznej, prorok odrodzenia narodowego, Geniusz, poeta obrzydliwy, błazen, alkoholik, wyrodek, cham. Owa różnorodność i odmienność interpretacji w ocenie osobowości Anatola Sysa oraz miejsca, które jego twórczość zajmuje w historii literatury białoruskiej, uzasadniona jest zdaniem autora artykułu trzema przyczynami: 1) niezwykłą i sprzeczną naturą poety; 2) specyfiką krótkiego okresu, w którym żył Anatol Sys, obejmującego trzy epoki: radziecką (do 1984 roku), epokę reform i odrodzenia narodowego (1985-1992) і epokę Alaksandra Łukaszenki (od 1994 roku); 3) złożoną trajektorią życiowej i twórczej drogi poety, w której można wyróżnić trzy okresy: wczesny, patriotyczny i przeklęty (okres przynależności do cyganerii artystycznej). Jeszcze za życia Anatola Sysa jego osoba zaczęła obrastać w mity i legendy, a po śmierci poety jego najlepsze utwory weszły do kanonu literatury narodowej XX wieku.
Библиографические ссылки
Akulin, Eduard. „Belaruś maia – maia magila!…”. Sys, Anatol. Beragi maigo iunactva: veršy, parodyi. Minsk: Galiafy, 2016. S. 241-243.
Arloŭ, Uladzimir. Imiony svabody. Praga: Radyjo Svabodnaia Eŭropa / Radyio Svaboda, 2007.
Astašonak, Aleś. „Paśviedčannie talentu. Memuar”. Kalossie 1/10 (2006). S. 8-24.
Bialacki, Aleś. Ašvečany belaruščynai. Vilnia: Viasna, 2012. S. 103-143.
Bialacki, Aleś. „Prarok svabody i niezaležnasci”. Sys, Anatol. Beragi maigo iunactva: veršy, parodyi. Minsk: Galiafy, 2016. S. 4-12.
Biazlepkina, Aksana. „Penthauz dla Sysa”. Arche 4/21 (2005). S. 200-204.
Biazlepkina, Aksana. Razam i paasobku: tavarystva „Tuteišyia”. Gistoryia. Asoby. Žanry. Minsk: Belaruski knigazbor, 2003.
Bourdieu, Pierre. „Pole literatury”. Przeł. Michaił Gronas. Novoie literaturnoie obozrenie 45 (2000). S. 22-87.
Dubavec, Siargiej. „Khto tam?”. Krynica 2 (1990). S. 28-29.
Galubovič, Leanid. “«Iak šaravaia malanka…». Narys žyccia i tvorčasci paeta Anatola Sysa”. Sys i kuluary. Litaraturna-krytyčnyia ese. Minsk: Litaratura i mastactva, 2010. S. 4-24.
Garaczka, Usievalad. „Slozy, slozy, slozy…”. Krynica 6/66 (2011). S. 37-40.
Garelik, Luboŭ. „Anatol Sys”. Gistoryia belaruskai literatury XX stagoddzia. T. 4. Kn. 3. Red. U. Gnilamiodaŭ, S. Laŭšuk. Minsk: Belaruskaia navuka, 2014. S. 1019-1037.
Globus, Adam. „Mój biedny tavaryš, moj Sys i dni niezaležnasci”. Arche 4/21 (2005). S. 193-199.
Korbut, Viktar. „Bližei da ciela”. Kalossie 1/10 (2006). S. 63-67.
Lipaj, Aleś. „Lubicie nas takimi, iakimi stvaryli. Gutarka z Anatolem Sysom”. Dzieiasloŭ 12/24 (2013). S. 254-264.
Luckievič, Аnton. „Ianka Kupala iak prarok Adradžennia”. Vybranyia tvory: prablemy kultury, litaratury i mastactwa. Minsk: Knigazbor, 2006. S. 289-299.
Maksymiuk, Jan. “Poeci wśród ruin nadchodzącego królestwa”. Za niebokresem Europy. Antologia nowej poezji białoruskiej 1987-1997. Białystok: OFFSET-PRINT, 1998. S. 101-115.
Maksymiuk Jan, wybór. Za niebokresem Europy. Antologia nowej poezji białoruskiej 1987-1997. Białystok: OFFSET-PRINT, 1998.
„Manifest «Tutejszych»”. Kartki 1 (1997). S. 12-13.
Mielnikaŭ, Andrei. Anatol Sys. Psalmiar epokhi pieragnoiu. Minsk: Kharviest, 2017.
Sys, Anatol. Lon: vybranyia tvory. Paezia, artykuly, interviu. Minsk: Knigazbor, 2006.
Šnip, Viktar. „Dvatscać gadoŭ z Anatolem Sysam”. Krynica 6/66 (2001). S. 35-37.
Šynkarenka, Volga. „Svietly moi, bialutki ty moi khlopčyk”. Krynica 6/66 (2001). S. 25-30.
Višnioŭ, Zmicier. „Napaŭprydušanaia svaboda”. Krynica 6/66 (2001). S. 40-42.
Лицензия
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license