Abstract
This paper demonstrates the influence of common sense on the perception of facts from the past. In order to understand the mechanisms of reduction, instrumentalisation and banalisation of the Holocaust in popular culture, we need to understand the influence of common sense on the understanding and misunderstanding of the past, represented in this paper by the testimonies of the massacre of 1500 Jews in the forest of Niesłusz-Rudzica.
The main premise of the paper is that common sense is the dominant form of knowledge and the description of reality, which is reproduced by the mechanisms at function in popular culture. This paper is an example of ‘archaeological’ work in this context.
References
Assmann, A. (2009). Przestrzenie Pamięci: Formy i Przemiany Pamięci Kulturowej. In: Pamięć Zbiorowa i Kulturowa. Współczesna Perspektywa Niemiecka. Ed. M. Saryusz-Wolska. Kraków: Universitas, pp. 101–143.
Atran, S. and Douglas M. (2008). The Native Mind and the Cultural Construction of Nature. Boston: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/7683.001.0001
Barrett, J.L. (1999). Theological Correctness: Cognitive Constraint and the Study of Religion. “Method and Theory in the Study of Religion,” 11, no. 4, pp. 325–339. DOI: https://doi.org/10.1163/157006899X00078
Cała, A. (2005). Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Cole, T. (1999). Selling the Holocaust: From Auschwitz to Schindler; How History is Bought, Packaged and Sold. New York: Routledge.
Dąbrowska, D. (1955). Zagłada skupisk żydowskich w Kraju Warty w okresie okupacji hitlerowskiej. “Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego,” no. 13–14, pp. 122–184.
Filipkowski, P. (2010). Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Geertz, C. (1983). Local knowledge. Further Essays in Interpretative Anthropology. New York: Basic Books, Inc.
Gergen, K.J. (2005). Narrative, Moral Identity and Historical Consciousness: a Social Constructionist Account, https://tinyurl.com/3b8cfzzz.
Glowacka-Penczynska, A., and others (2015). The First to be Destroyed: The Jewish Community of Kleczew and the Beginning of the Final Solution. Boston: Academic Studies Press.
Hilberg, R. (2007). Sprawcy, ofiary, świadkowie. Zagłada Żydów 1933–1945. Trans. by J. Giebułtowski. Warszawa: Cyklady.
[Hilberg, R. (1992). Perpetrators, Victims, Bystanders: The Jewish catastrophe, 1933–1945. New York: Aaron Asher Books].
Katz, F.E. (1982). Implementation of the Holocaust: The Behavior of Nazi Officials. “Comparative Studies in Society and History,” no. 24, pp. 510–529. DOI: https://doi.org/10.1017/S0010417500010112
Kaźmierczak, M. (2015). Cywilizacja zachodnioeuropejska na peryferiach. Przykłady myślenia potocznego w dokumentach ze śledztwa w sprawie zagłady Żydów z powiatu konińskiego. In: Kulturowy bricolage (po)nowoczesnej Europy Zachodniej. Eds. G. Gajewska, M. Tomczak. Gniezno: Wydawnictwo Naukowe CONTACT, pp. 139–169.
Kloch, Z. (2006). Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego wPolsce po 1989 roku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Leszczyński, J. (1972). Z dziejów zagłady Żydów w Kraju Warty (szkice do genezy ludobójstwa hitlerowskiego). “Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego w Polsce,” no. 82, pp. 57–81.
Longerich, P. (1998). Politik der Vernichtung: Eine Gesamtdarstellung der nationalsozialistischen Judenverfolgung. München: Piper.
Novick, P. (1999). The Holocaust in American Life. Boston: Houghton Mifflin, p. 392.
Slone, J.D. (2004). Theological Incorrectness. Why Religious People Believe What They Shouldn’t. Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/0195169263.001.0001
Sulima, R. (2000). Antropologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Tych, F. (2009). Potoczna świadomość Holokaustu wPolsce – jej stan i postulaty edukacyjne. In: Zagłada. Współczesne problemy rozumienia i przedstawiania. Eds. P. Czapliński, E. Domańska. Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne, pp. 41–55.
Welzer, H. (2009). Materiał, z którego zbudowane są biografie. In: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Ed. M. Saryusz-Wolska, Kraków: Universitas, pp. 39–58.
White, H. (1999). Figural Realism: Studies in the Mimesis Effect. Baltimore: The Johns Hopkins University Press,
White, H. (2009). Realizm figuralny w literaturze świadectwa. In: H.White. Proza historyczna. Ed. E. Domańska. Kraków: Universitas, pp. 201–219.
Testimonies were read and copied in the archive of the Institute of National Remembrance, Poznań Branch, signature: 13/10/Zn, volumes 1–2 and signature: IPN GK 163/26.
License
Copyright (c) 2023 Marek Kaźmierczak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).