Bitter Cinema. On Occupation in 26 Pictures by Lordan Zafranović

Main Article Content

Marek Hendrykowski

Abstract

Analysis and interpretation of the film fresque made by Croatian director Lordan Zafranović (1978), a masterpiece of European art cinema of 70s. Marek Hendrykowski’s study describes relationship between poetics of experience and aesthetics of shock. It also expresses the importance of mythical perspective (Babel Tower) and its meaning as the factor of common consciousness in keeping memory of the past in art and life of contemporary societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hendrykowski, M. (2017). Bitter Cinema. On Occupation in 26 Pictures by Lordan Zafranović. Poznańskie Studia Slawistyczne, (12), 319-329. https://doi.org/10.14746/pss.2017.12.21
Section
ESSAY

References

  1. Halbwachs M., 1969, Społeczne ramy pamięci, przeł. M. Król, Warszawa.
  2. Horoszczak A. (oprac.), 1979, Lordan Zafranović: wypowiedź opublikowana w materiałach XXV Festiwalu Filmów Jugosłowiańskich w Puli, „Filmowy Serwis Prasowy” nr 12, s. 17–18.
  3. Jergović M., 2016, Wilimowski, przeł. M. Petryńska, Warszawa.
  4. Oakeshott M., 1999, Wieża Babel i inne eseje, przeł. A. Lipszyc, Ł. Sommer, M. Szczubiałka, Warszawa.
  5. Traba R., 2006, Historia – przestrzeń dialogu, Warszawa.
  6. Kovács A.B., 2007, Screening Modernism. European Art Cinema 1950–1980, Chicago.
  7. Ricoeur P., 2012, Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Warszawa.
  8. Nycz R., 2012, Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa.
  9. Pająk P., 2013, Zmierzch bogów, „Poznańskie Studia Slawistyczne” nr 5, s. 185–201.