Abstrakt
The article presents three strategies elaborated in the seventies of the last century by the postmodern prose, in order to tell us about the genocide. To name these strategies, the authoress makes use of the terms of blurring, patch, and “sous rapture”, which serve discussing Double or Nothing by Raymond Federman, W, or the Memory of the Childhood by Georges Perec, and Cigi de Montbazon by Anatol Ulman. The essential part in the discussion on the genocide is the reception of the above mentioned novels reconstructed among others on the base of works by Susan Rubin Suleiman along with her conception of the “1.5 generation”. The article also aims at a presentation of the interference between Cigi de Montbazon and European postmodernism exposed in Brian McHaleʼs idea of “worlds under erasure”. It is worth adding that the indicated presentation has not been yet considered.Bibliografia
Birenbaum H., 2012, Nadzieja umiera ostatnia, Oświęcim.
Blanchot M., 1996, Wokół Kafki, przeł. K. Kocjan, Warszawa.
Cuber M., 2013, Metonimie Zagłady. O polskiej prozie lat 1987–2012, Katowice.
Federman R., 1983, Surfikcja – cztery propozycje w formie wstępu, w: Nowa proza amerykańska. Szkice krytyczne, wyb., oprac. i wstępem opatrzył Z. Lewicki, przeł. J. Anders, G. Cendrowska, A. Kołyszko et al., Warszawa.
Federman R., 1984, Głos w szafie, przeł. M. Wilczyński, „Literatura na Świecie” nr 9 (158), s. 194–214.
Federman R., 1989, The Voice in the Closet, Hamburg [b.n.s.].
Federman R., 2002, Uśmiechy na placu Waszyngtona. (Poniekąd romans), przeł. K. Walewski, Lublin.
Federman R., 2010, Podwójna wygrana jak nic. Prawdziwy fikcyjny dyskurs, przeł. J. Kutnik, Kraków.
Hutcheon H., 1991, A Poetics of Postmodernism: History, theory, fiction, London–New York.
Kłosiński K., 2000, Eros, dekonstrukcja, polityka, Katowice.
Kutnik J., 2010, Tłumacz po słowie, w: R. Federman, Podwójna wygrana jak nic. Prawdziwy fikcyjny dyskurs, Kraków.
Lacan J., 1977, Desire and the interpretation of desire in Hamlet, „Yale French Studies” nr 55–56, s. 11–52.
https://doi.org/10.2307/2930434
Lejeune P., 1991, La memoire et l’oblique: Georges Perec autobiographe, Paris.
McHale B., 2012, Powieść postmodernistyczna, przeł. M. Płaza, Kraków.
Michaels A., 1996, Fugitive Pieces, Toronto.
Perec G., 2014, W albo wspomnienie z dzieciństwa, przeł. W. Brzozowski, Kraków.
Sebald W.G., 2001, Austerlitz, London. Spivak G.C., 1997, Acknowledgments, w: J. Derrida, Of Grammatology, Baltimore.
Suleiman S.R., 2008, Crises of Memory and the Second World War, Cambridge–Massachusetts–London.
Suleiman S.R., 2011, When postmodern play meets survivor testimony, w: Federman’s Fictions. Innovation, Theory, and the Holocaust, red. J.R. Di Leo, New York.
Ulman A., 2001, Cigi de Montbazon, Koszalin.
Uniłowski K., 1998, Opowieść znaleziona na śmietniku (Cigi de Montbazon Anatola Ulmana), „Twórczość” nr 6, s. 50–58.
Uniłowski K., 2001, Wstęp, w: A. Ulman, Cigi de Montbazon, Koszalin.
Vice S., 2004, Children Writing the Holocaust, New York.
https://doi.org/10.1057/9780230505896
Ziomek J., 2000, Retoryka opisowa, Wrocław.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).