Abstrakt
The dynamic development of virtual reality technics opened new possibilities of creating visual, audial and audiovisual moving pictures. VR is coming and invaiding XXIst century cinema. There is a grand challenge for filmmakers imagination: show delivering vision of reality or so-called reality made without using real physical objects. Are we really prepared for this technological revolution? Hendrykowski’s paper poses certain crucial questions connected with that change in making movies. Among them: ambigous nature of digital sign, possible regions of spectator’s new experiences, symbolic function of digital images and deep transformation of category od aesthetics in expanding world of multimedia.
Bibliografia
Hendrykowski M., Dokument, fikcja, realizm: teoria wobec praktyki, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75–76
Hendrykowski M., Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014
Irzykowski K., X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków 1924
Manovich L., Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa 2008
Salt B., Styl i technologia filmu: Historia i analiza, przeł. A. Helman, t. 1–3, Łódź 2003
Schapiro M., On some problems in the semiotics of visual arts: field and vehicle to image signs, “Semiotica” 1969, vol. 1, no. 3
Sitarski P., Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Kraków 2002
Więcej niż obraz, red. E. Wilk, A. Nacher, M. Zdrodowska, E. Twardoch, M. Gulik, Gdańsk 2015
Zawojski P., Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów, Warszawa 2012
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.