Abstrakt
This article focuses on the interdependencies between the film images and architectural education of the youngest. The author has attempted to define what sort of background preconditions the film image to gain the status of a source for psychoeducation, with particular emphasis placed on spatial education. The article includes a case study of Sylwester Chęciński’s film: Historia żółtej ciżemki [The Story of a Yellow Crakow] (1962).
Bibliografia
Alchemia wyobraźni. An interview with Jerzy Skarżyński, theatre and movie scenographer, painter, educator, <http://cyfroteka.pl/catalog/ebooki/84309/99560/ff/101/OEBPS/ch65.html> [accessed on: 1.04.2016]
Filozofia wyobraźni. An interview with Jerzy Skarżyński, <http://cyfroteka.pl/catalog/ebooki/84309/99560/ff/101/OEBPS/ch66.html> [accessed on: 1.04.2016]
Guze J., Żółta ciżemka, “Film” 1961, no. 51–52
Hendrykowski M., Polski film fabularny dla dzieci i młodzieży, Poznań 1994
Hendrykowski M., Z perspektywy dziecka: “Elementarz” (1976), “Wszystko może się przytrafić” (1994), in: Widziane po latach. Analizy i interpretacje filmu polskiego, ed. M. Hendrykowska, Poznań 2000, pp. 225–234
Kołodyński A., Bez ograniczeń wieku, “Film” 1975, no. 31
Mapy wyobraźni. Surrealne światy Jerzego Skarżyńskiego, eds. U. Bańcerek, S. Ryś, Katowice 2012
Minticz-Skarżyńska L., Skarżyński J., <http://culture.pl/pl/tworca/lidia-minticz-skarzynska-i-jerzy-skarzynski> [accessed on: 1.04.2016]
Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Kraków 2014
Smoleń-Wasilewska E., W łódzkim atelier filmowym nowy film dla dzieci “Historia żółtej ciżemki”, “Film” 1961, no. 26
http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/8348 [accessed on: 1.04.2016]
http://www.filmpolski.pl/rec/index.php/rec/4274 [accessed on: 1.04.2016]