Abstrakt
A Myth about a Flush of Emotions
The essay’s main subject is Zofia Dąbrowska’s animated etude The Sea. The text indicates connections between a woman and a water element that are deeply rooted in culture. It mentions images of the relation between those two themes in Maria Pawlikowska-Jasnorzewska’s poetry. The author of the essay analyses the poetics of the animation and looks for the features which create the etude’s universal character.
Bibliografia
G. Bachelard, Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, wybór H. Chudak, przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, wstęp J. Błoński, PIW, Warszawa 1975, s. 166–177.
M. Eliade, Struktura symboliki akwatycznej, w: idem, Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, wybór M. Czerwiński, przeł. A. Tatarkiewicz, wstęp B. Moliński, PIW, Warszawa 1970, s. 142.
Cf. P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum, Wrocław 1987, s. 8.
E. Showalter, Przedstawiając Ofelię: kobiety, szaleństwo i zadania krytyki feministycznej, przeł. K. Kujawska-Courtney i W. Ostrowski, w: Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców, pod red. A. Nasiłowskiej, IBL, Warszawa 2009, s. 194.
Cf. W. Kopaliński, Księżyc, w: idem, Słownik symboli, Warszawa 2001, s. 176–178.
A. Nawarecki, Akwatyki. Woda i przedmioty Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, w: idem, Rzeczy i marzenia. Studia o wyobraźni poetyckiej skamandrytów, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1993, s. 99.
M. Pawlikowska-Jasnorzewska, Poezje wybrane, wybór i wstęp M. Buczkówna, Warszawa 1996, Zanurzcie mnie w niego, s. 43.
M. Pawlikowska-Jasnorzewska, Akwatyki, wybór i wstęp P. Kuncewicz, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1980, Drzewo genealogiczne, s. 63.
Z. Lissa, Estetyka muzyki filmowej, PWM, Kraków 1964, s. 146.
M. Głowiński, Mit, w: M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, wyd. 4, Ossolineum, Wrocław 2002, s. 314.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).