Abstrakt
Cinema under pressureThe article contains a synthetic look at the issue of film censorship, taking into account its various forms. The author combines the perspective of a contemporary synchronous with the diachronic perspective, dating back to the distant origins of cinema and filmmaking, in conjunction with politics and ideology.
Bibliografia
Adamczak M., 2010, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk.
Arnheim R., 1961, Film jako sztuka, przeł. W. Wertenstein, Warszawa.
Gębicka E., 2006, Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej, Katowice.
Hendrykowska M., 1993, Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej 1895–1914, Poznań.
Hendrykowski M., 2015, Czy można wybaczyć Leni Riefenstahl?, „Kwartalnik Filmowy” (numer specjalny „Redefinicje Klasyki”), nr 89–90.
Kracauer S., 2009, Od Caligariego do Hitlera: z psychologii filmu niemieckiego, przeł. E. Skrzywanowa,
W. Wertenstein, Gdańsk.
Madej A., 2002, Kino, władza, publiczność. Kinematografia polska w latach 1944–1949, Bielsko-Biała.
Misiak A., 2006, Kinematograf kontrolowany: Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna, Kraków.
Zajiček E., 2009, Poza ekranem. Kinematografia polska 1896–2005, Warszawa.
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.