Abstrakt
Stanisław Różewicz’s The voice from the other world is one of these masterpieces od polish cinematography, which draws inspiration from the authentic case: two fraudsters impersonate a doctor and quack medium. But at the same time Różewicz’s movie has become an artistic event showing the drama of frauders’ victims – people struggling with pain, loneliness and lack of hope. Formation of concept of The voice from the other world and the analysis of its following realization’s stages are the attempt to describe the essence of Stanisław Różewicz’s unique style and his sensitivity as a director.
Bibliografia
Dębnicki K., 1960, Uwaga! Patrzy dziecko!, „Film” nr 45, s. 11.
Feldman K., 1988, „Gwiazda epizodu” w polskim filmie, rozm. S. Drajewski, „Słowo Powszechne” 26–28 sierpnia.
Filipowicz K., 1963, O swoich doświadczeniach filmowych, rozm. K. Garbień, „Film” nr 13, s. 10.
Filipowicz K., Różewicz T., [b.d.], „Głos z tamtego świata”, scenariusz, zbiory Filmoteki Narodowej, teczka S-9128.
Protokół z posiedzenia Komisji Ocen Scenariuszy, omawiającej scenariusz „Głos z tamtego świata”, 8 grudnia 1961, zbiory Filmoteki Narodowej, A-214, poz. 139.
Kubisiowska K., 2016, Pilch w sensie ścisłym, Kraków.
Lisowski K. (opieka red.), 2010, Byliśmy u Kornela. Rzecz o Kornelu Filipowiczu, Kraków.
Mann T., 1968, Mario i czarodziej: opowiadania, tł. L. Staff , Warszawa.
Mol., 1962, Jak robiono w metafizyce, „Film” nr 15, s. 10.
Pawłowska A., 2016, Miłość za 3 zł plus VAT, „Wysokie Obcasy” – dodatek do „Gazety Wyborczej” nr 45, s. 21–25.
Różewicz S., [b.d.], „Głos z tamtego świata”, scenopis, zbiory Filmoteki Narodowej, teczka S-3237.
Różewicz S., 2001, Zagraj mi tego Niemca, Stasiu, rozm. K. Bielas i J. Szczerba „Magazyn Gazety Wyborczej”, 16 sierpnia.
Różewicz S., 2012, Było, minęło... W kuchni i na salonach X Muzy, Warszawa.
Różewicz T., 1986, Świadkowie albo Nasza mała stabilizacja, Kraków.
Rudzki K., 1962, Na marginesie filmu „Głos z tamtego świata”, rozm. J. Waglewski, „Ekran” nr 45.
Smoleń-Wasilewska E., 1962, Rozmawiamy z bohaterkami „Głosu z tamtego świata”, „Film” nr 45.
Szczepański J.J., 2011, Dziennik, t. 2: 1957–1963, Kraków.
Szydłowski R., [b.d.], Apostoł medycyny [online], dostępny w Internecie: https://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/117301.html [dostęp: 14 lutego 2017].
Wal J., 1962, List do redakcji: jeszcze raz „Głos z tamtego świata”, „Służba Zdrowia” nr 45.
Wilczek-Krupa M., 2015, Kilar. Geniusz o dwóch twarzach, Kraków 2015.
Woźniakowski J., 1962, W sprawie filmu Różewicza, „Tygodnik Powszechny” nr 47.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).