Pressto.

Page Header

Jak w Czechosłowacji pojmowano filmy Munka i Wajdy, czyli film w kontekście zawikłanej historii

Jadwiga Hučková, Tomáš Hučko

DOI: http://dx.doi.org/10.14746/i.2017.29.13

Abstract


How in Czechoslovakia films by Munk and Wajda were conceived – or films in the context of tangled history

Films of Polish Film School, the most signifi cant formation in post-war history of Polish cinema,

appeared in Czechoslovakia with several years of delay. Power feared that their message will be dangerous for spectators. Meanwhile – for viewers they remain unknown or diffi cult to understand and only a few critics and fi lm historians could read them in accordance with the intentions of the directors Andrzej Munk and Andrzej Wajda, being the main representatives of the stream.


Keywords


Polish Film School; Andrzej Munk; Andrzej Wajda; film reception; Czechoslovakia; Polish myths; heroism

Full Text:

References


(an), 1971, Wajda znovu nalezený, „Lidová demokracie” 17 lutego

Ballester C., 2011, Subjectivism, uncertainty and individuality: Munk’s Człowiek na torze/Man on the Tracks (1956) and its influence on the Czechoslovak New Wave, „Studies in Eastern European Cinema” vol. 2, no. 1

Blech R., 1970, Krajina po boji alebo Andrzej Wajda leští zbrane, "Smena” 23 lutego

Blech R., 2005, Andrzej Wajda: Mýtotvorca – mýtoborca, priloha SME, Roč. 13, nr 80 (8 kwietnia)

Blech R. (red.), 1968, Svet fi lmových režisérov, Bratislava

Branko P., 1999, Straty a nálezy 1948–1988, Bratislava

Brdečková T., 1996, Nevinný čaroděj. Portrét režiséra Andrzeje Wajdy, „Lidové noviny” nr 59 (9 marca)

Cieslar J., 1981, Andrzej Munk (1921–1961), „Film a doba” nr 10, s. 562-568

Cieslar J., 1986, Filmová literatura: Andrzej Munk, „Film a doba” s. 170

Fuchs A., 1965, Superfilm alebo nie? (O novom filme Andrzeja Wajdu), „Smena”, Bratislava, 29 grudnia

Fuchs A., 1968, Kompromitovanie hrdinstva? Andrzej Munk, w: R. Blech (red.), Svet filmových režisérov, Bratislava

Garbicz A., Klinowski J., 1987, Kino, wehikul magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż druga 1950–1959, Kraków

(gk), 1970, Obnovená aktivita Andrzeje Wajdy, „Mladá fronta” 3 lutego

Hendrykowski M., 1997, Polska szkoła filmowa jako formacja artystyczna, „Kwartalnik Filmowy” nr 17, s. 120–130

Jackiewicz A. i in., 1964, Andrzej Munk, Warszawa

Janoušek J., 1976, Andrzej Wajda a jeho fi lmy, „Mladý svět” nr 48

J.K. (oprac), 1963, Diskusia na jednu tému, HOVORIA Czuchraj a Wajda, „Ľud”, Bratislava, 3 marca

Liehm M., Liehm A.J., 1980, Th e Most Important Art: Soviet and Eastern European Film Aft er 1945, University of California Press

Lubelski T., 2006, Wajda, Wrocław

Marszałek R., 1984, Filmowa pop-historia, Kraków

Mihálik P., 1965, Wajda stavia pomník poľskej histórii, „Film a divadlo” nr 16

Michałek B., 1960, Szkice o filmie polskim, Warszawa

Novotná D., 1962, První součastnost Andrzeje Wajdy, „Film a doba” nr 7

(pb) [P. Branko], 1968, Andrzej Munk: Racionalista poľskej školy, „Film a divadlo” nr 13

„Rudé právo” 1967, 9 lutego

Svědectví o Andrzeji Munkovi, „Film a doba” 1965, nr 2

Taussig P., 1976, Torzo fi lmoveho díla, „Květy” nr 44

(vbr), 1971, Wajda o človeku po bitke, „Pravda” 18 lutego

PRESSto2AMUR - export

Statystyki

Abstract - 46 PDF (Polish) - 24

Altmetric

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017