Czy mit poddaje się parodii? Pacho, hybský zbojník (1975) Martina Ťapáka
PDF

Słowa kluczowe

comedy
parody
Slovakia
looter
myth
anti-hero

Jak cytować

Hučková, J. (2014). Czy mit poddaje się parodii? Pacho, hybský zbojník (1975) Martina Ťapáka. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 14(23), 39–48. https://doi.org/10.14746/i.2014.23.5

Abstrakt

Pacho, the Brigand of Hybe (dir. Martin Ťapák, 1975) was announced in the press as the first truly Slovak comedy. In fact, it is a parody of the theme of brigands. Brigands’s topic was present in the Slovak cinema from its origins. From the first story Jánošík (1921) to the superproduction under the same title made by Paľo Bielik (1962–1963), the problem has always expressed the idea of freedom of the ever subdued, tormented Slovak people. Pacho, as a parody refers not only – or not so much – to the legend of brigands, as to the superproduction directed by Bielik, the giant of Slovak film history.
https://doi.org/10.14746/i.2014.23.5
PDF

Bibliografia

E. Kincelová, Narodila sa slovenská veselohra, „Práca” 1976, 18 czerwca, s. 6.

F. Ziejka, W kręgu mitów polskich, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1977, s. 8

F. Ziejka, Złota legenda chłopów polskich, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1984. M. Slivka, Karol Plicka – Básnik obrazu, vyd. 2, Osveta, Martin 1999, s. 144–145.

P. Hanáková, Paľo Bielik a slovenská filmová kultúra, Slovenský filmový ústav, Bratislava 2010, s. 16.

V. Macek, J. Paštéková, Dejiny slovenskej kinematografie, Osveta, Martin 1997, s. 59.

Jánošík, I., II., „Česko-Slovenská filmová databáze” [online], dostępna na stronie: http://www.csfd.cz/film/84727-janosik-i-ii/ [dostęp:14 sierpnia 2013].

Jozef Kroner, „Česko-Slovenská filmová databáze” [online], dostępna na stronie: http://www.csfd.cz/tvurce/952-jozef-kroner/ [dostęp: 22 października 2013].

P. Mihálik, Paródia ako možnosť vývinu, „Smena” 1976, 7 lipca, s. 6.

Pacho, hybský zbojník, Rôzne informačne materíaly [maszynopis], Slovenský filmový ústav, s. 31.