Abstrakt
The purpose of this article is to present the learning foreign languages as an activity supporting the self-improvement and the development of creative competences. The article consists of three parts. The subject of the first part is an evolution of the concept of creativity, characteristics of the research paradigms of creativity and links between the self-improvement and the creative competences. The focus of the second part is neurobiological and intrapsychic basis for self-improvement and development of creative competences. The third part shows the benefits resulting from the activity of learning foreign languages in the context of self-improvement and development of creative competences.
Bibliografia
Bertelle, L. 2011. „Dwujęzyczność w świetle najnowszych badań”. Lingwistyka stosowana, 4: 241-249.
Blachowska-Szmigiel, M. 2010. Twórcze schematy poznawcze a kreatywność językowa. Na przykładzie języka francuskiego jako obcego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Blachowska-Szmigiel, M. 2011. „Développer la pensée convergente et divergente en cours de FLE”. (w) Études françaises dans la société du XXI siècle. Défis et perspectives. (red. E. Biardzka). Seria Prace naukowe Akademickiego Towarzystwa Romanistów Polskich „Plejada”. Łask: Oficyna Wydawnicza LEKSEM, str. 13-24.
Blachowska-Szmigiel, M. 2013. „Zadania zorientowane na ekspresję teatralną jako narzędzie wspierające rozwój kreatywności językowej studenta filologii romańskiej”. Neofilolog, 40/1: 29-41.
Blachowska-Szmigiel, M. 2014. „Le coaching trouvera-t-il sa place dans le développement des compétences créatives des enseignants du FLE en Pologne?” (w) Les innovations en des langues étrangères. (red. M. Blachowska-Szmigiel). Studia Romanica Posnaniensia XLI/3. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, str. 3-15.
Buffet, I.W. 2012. Acteur de sa vie. Développer l’empowerment. Mieux être au travail et dans sa vie personnelle. Paris: Mon Petit Editeur.
Chabrol, H. 2005. „Les mécanismes de défense”. Recherche en soins infirmiers, 2005/3 (82), 31-42.
Czopra D. i R.E. Tanzie. 2014. Twój supermózg. Warszawa: Wydawnictwo Ole.
Marsh, D. i R. Hill (red.) 2009. Étude sur la contribution du multilinguisme à la créativité. Rapport final. Bruxelles: Europublic sca/cva.
Hawkins, D.R. 2012. Przekraczanie poziomów świadomości. Schody do oświecenia. Warszawa: Wydawnictwo Virgo.
Karaś, A. i T. Knopika. 2005. „Postawa twórcza – źródło szczęścia czy kula u nogi? Rozmowa Agnieszki Karaś i Tomasza Knopika z prof. Andrzejem Sękowskim”. Zeszyty Szkolne 2005/1 (15): 8-13.
Kossut M. „Synapsy i plastyczność mózgu”. (w) Nauka światowa i polska, www.fundacjarozwojunauki.pl 285-306 DW 10.01.2016, str. 285-305.
Kozielecki, J. 2000. Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Żak.
Nęcka, E. 2001. Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.
Piesiak, W. 2013. „Genetyka i starzenie się mózgu”. (w) Sympozja II: Neurokognitywistyka w patologii i zdrowiu 2011-2013. Szczecin: Wydawnictwo Annales Academiae Medicae Stetinesis, str. 56-66.
Popek, S. 2003. Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: UMCS.
Popek, S. 2004. Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH. Lublin: UMCS.
Rychlewska-Suska, J. 2014. MA-URI dar życia i moc kreacji. Wewnętrzna podróż ku świadomemu poczęciu i życiu w wolności.
Tatarkiewicz, W. 1988. Dzieje sześciu pojęć. Warszawa. PWN.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Marzena Blachowska-Szmigiel
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).