Zaproszenie do publikacji w numerze 62/1 (2024) czasopisma Neofilolog "Uczenie się i nauczanie języków obcych w kontekście szkoły wyższej”
Nowy numer czasopisma Neofilolog 60/1 (2023)
Z przyjemnością informujemy, że ukazał się kolejny numer czasopisma „Neofilolog” Nr 60/1 (2023)
pt. Interkulturowość w uczeniu się i nauczaniu języków obcych pod redakcją Artura Gałkowskiego, Magdaleny Szeflińskiej-Baran i Joanny Ciesielki
Zapraszamy do lektury!
Przeczytaj więcej na temat Nowy numer czasopisma Neofilolog 60/1 (2023)
Czasopismo Neofilolog w międzynarodowej bazie indeksacyjnej DOAJ
Szanowni Państwo,
Z radością informujemy, że czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Neofilolog zostało pozytywnie zrecenzowane przez ekspertów i włączone do międzynarodowej bazy indeksacyjnej Directory of Open Access Journals (DOAJ).
Zespół Redakcyjny czasopisma Neofilolog
Przeczytaj więcej na temat Czasopismo Neofilolog w międzynarodowej bazie indeksacyjnej DOAJ
Nowy numer czasopisma Neofilolog 59/2 (2022)
Z przyjemnością informujemy, że ukazał się kolejny numer czasopisma „Neofilolog” Nr 59/2 (2022)
pt. „Nowatorskie i tradycyjne podejścia w nauce języków obcych w kontekście współczesnych wyzwań edukacyjnych. Techniki i formy pracy” pod redakcją Beaty Peć i Krystyny Szymankiewicz
Zapraszamy do lektury!
Przeczytaj więcej na temat Nowy numer czasopisma Neofilolog 59/2 (2022)
Ewaluacja czasopisma Neofilolog za rok 2021
Szanowni Państwo,
Z radością informujemy, że czasopismo Neofilolog pozytywnie przeszło proces oceny i jest indeksowane w bazie ICI Journals Master List za rok 2021 ze wskaźnikiem Index Copernicus Value – ICV 2021 : 100,00
Przeczytaj więcej na temat Ewaluacja czasopisma Neofilolog za rok 2021
Nowy numer czasopisma Neofilolog 58/2 (2022)
Z przyjemnością informujemy, że ukazał się kolejny numer czasopisma „Neofilolog” Nr 58/2 (2022) pt. „Kształcenie językowe uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” pod redakcją Małgorzaty Jedynak.
Zapraszamy do lektury!
Przeczytaj więcej na temat Nowy numer czasopisma Neofilolog 58/2 (2022)
Zaproszenie do publikacji tekstów w numerach pokonferencyjnych nr 59/2 (2022), 60/2 (2023) oraz nr 61/1 (2023) czasopisma Neofilolog
Zapraszamy do nadsyłania artykułów opartych na referatach wygłoszonych na czerwcowym
światowym kongresie języków obcych oraz dorocznej konferencji PTN
pt. „Kształcenie językowe w dobie globalnych przemian – potrzeba współpracy i
nowych perspektyw” organizowanej przez Międzynarodową Federację Nauczycieli Języków
obcych (FIPLV), Polskie Towarzystwo Neofilologiczne (PTN) oraz Wydział Neofilologii Uniwersytetu
Warszawskiego w Warszawie.
Teksty, które pomyślnie przejdą procedurę recenzowania, zostaną opublikowane w trzech tomach
czasopisma Neofilolog (numery 59/2, 60/2 oraz 61/1). Ich wydanie jest zaplanowane na ostatni kwartał
2022 roku oraz drugi i trzeci kwartał 2023 roku. Redaktorami naukowymi publikacji są:
Beata Peć i Krystyna Szymankiewicz
Anna Jaroszewska i Maciej Smuk
Radosław Kucharczyk i Joanna Sobańska
Zachęcamy szczególnie do przygotowania artykułów w językach kongresowych (angielski, niemiecki,
francuski). Istnieje również możliwość publikacji w języku polskim.
Teksty należy przesłać do 15 września 2022 roku za pomocą platformy Pressto.
Wymogi edytorskie oraz informacje odnośnie do procesu redakcyjnego dostępne są na stronie
czasopisma:
https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/about/submissions
Zespół Redakcyjny czasopisma Neofilolog
Nowy numer czasopisma Neofilolog 58/1 (2022)
Z przyjemnością informujemy, że ukazał się kolejny numer czasopisma „Neofilolog” Nr 58/1 (2022) pt. „Sprawności i podsystemy w nauczaniu języków obcych: koncepcje – rozwiązania – perspektywy” pod redakcją Moniki Janickiej i Joanny Pędzisz.
Zapraszamy do lektury!
Przeczytaj więcej na temat Nowy numer czasopisma Neofilolog 58/1 (2022)
Zaproszenie do publikacji w numerze 60/1 (2023) czasopisma Neofilolog "Interkulturowość w uczeniu się i nauczaniu języków obcych"
Interkulturowość w uczeniu się i nauczaniu języków obcych
Tom dedykowany Panu Profesorowi Mieczysławowi Gajosowi
(red. Artur Gałkowski, Magdalena Szeflińska-Baran, Joanna Ciesielka)
Zapraszamy do zgłaszania propozycji artykułów dotyczących następujących kwestii szczegółowych:
- rola szeroko rozumianej kultury w glottodydaktyce (Crozet, Liddicoat 1999),
- rozwijanie świadomości i wrażliwości kulturowej w ramach edukacji językowej (Crozet, Liddicoat, Lo Bianco 1999),
- definicja interkulturowości w kontekście glottodydaktycznym, w tym elementy składowe/możliwe poziomy analizy tego pojęcia na gruncie dydaktycznym: poziom językowy (systemowy),
- komponent kulturowy w nauczaniu poszczególnych podsystemów języka (gramatyki, słownictwa, fonetyki) oraz na różnych jego poziomach: dźwiękowym, tekstowym, socjolingwistycznym, pragmatycznym, komunikacyjnym (Balboni 2014, Balboni, Caon 2015),
- kompetencja relacyjna (społeczna) uczących się, empatia (Balboni 2014, Caon, Spaliviero 2015),
- interkulturowość a budowanie własnej tożsamości uczących się (idiokultura),
- włączanie elementów literatury i innych tekstów kultury (twórczości muzycznej, filmowej, telewizyjnej, gier interaktywnych, animacji itp.) do procesu nauczania języków obcych,
- różnice uwarunkowane kulturowo w komunikowaniu wartości i postaw (uczciwości, lojalności, szacunku, stosunku do własności nasze/wasze, statusu, pozycji społecznej, hierarchii), pojęć (prywatne/publiczne) i kategorii czasoprzestrzennych (Ennis, Riley 2017),
- interkulturowość vs kompetencja interkulturowa, w stronę interkulturowej kompetencji komunikacyjnej (Spychała 2014),
- interlingwalizm a interkulturowość w glottodydaktyce – możliwe podejścia teoretyczne (Sercu 2005, Wierzbicka 1985),
- interkulturowość a kody niewerbalne w komunikacji i ich miejsce w glottodydaktyce (mowa ciała, proksemika),
- specjalistyczna kompetencja interkulturowa, która umożliwia skuteczne komunikowanie treści specjalistycznych pomiędzy różnymi kulturami (Grucza 2020),
- nauczyciel jako interkulturowy mediator, jego rola w rozwijaniu zainteresowań odmiennością kulturową innych społeczeństw u uczących się języków obcych,
- kompetencje interkulturowe na poszczególnych etapach kształcenia językowego (od edukacji wczesnoszkolnej do internacjonalizacji studiów),
- ewaluacja kompetencji interkulturowej (Beacco 2013),
- rozwijanie kompetencji interkulturowej a wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu języków obcych (Wilczyńska, Mackiewicz, Krajka 2019),
- kultura i sztuka w glottodydaktyce - ramy instytucjonalne, FREPA (Framework for Pluralistic Approaches to Languages and Cultures).
Call for papers Neofilolog 61/2 (2023) “Specialised language teaching in the era of globalisation”
Editors:
Florence Mourlhon-Dallies, GRIP, Université de Paris, France
Magdalena Sowa, Université Maria Curie-Skłodowska, Lublin, Pologne
Areas of reflection
Researchers interested in the perspective we have just outlined are invited to reexamine, in the light of globalisation, what is meant by a specialised language, at the notional level, at the language level and as a teaching/learning object.
Here are the three areas that we propose with examples of questions that could be answered by the articles submitted:
Area 1. Problematic circulation of key concepts in the teaching of specialised languages
Area 2. New ways of teaching specialised languages
Area 3: The training of educational actors in the face of globalisation
Articles may be written in French or English.
Nowy numer czasopisma Neofilolog 57/2 (2021)
Z przyjemnością informujemy, że ukazał się kolejny numer czasopisma „Neofilolog” Nr 57/2 (2021) pt. „Kształcenie językowe w dobie pandemii” pod redakcją Radosława Kucharczyka i Jarosława Krajki.
Zapraszamy do lektury!
Przeczytaj więcej na temat Nowy numer czasopisma Neofilolog 57/2 (2021)
OCENA CZASOPISMA NEOFILOLOG
Z radością informujemy, że zgodnie z Komunikatem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 grudnia 2021 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych czasopismo Neofilolog uzyskało 70 punktów.
Serdecznie dziękujemy naszym Autorom i Recenzentom i zapraszamy do zgłaszania kolejnych publikacji.
Zespół Redakcyjny
Nabór artykułów w języku francuskim do numeru 59/1 czasopisma Neofilolog
Nabór artykułów w języku francuskim do numeru 59/1 czasopisma Neofilolog « Autour des écrits littéraires en français langue étrangère (FLE). Perspectives didactiques »
[pl. O tekstach literackich na lekcji języka francuskiego we współczesnych badaniach glottodydaktycznych].
Zapraszamy do zgłaszania propozycji artykułów dotyczących następujących kwestii:
- cele i sposoby wykorzystania tekstów literackich na zajęciach językowych;
- wyzwania związane z czytaniem tekstów literackich w językach obcych i modele czytania tekstów literackich w języku ojczystym i w języku obcym;
- obecność literatury frankofońskiej w podręcznikach do nauki języka francuskiego jako obcego oraz w programach nauczania instytucjonalnego w krajach europejskich i pozaeuropejskich;
- kompetencje czytania i strategie czytania w języku obcym uczniów/czytelników literatury;
- poziom wiedzy literackiej nauczycieli języków obcych i modele kompetencji zawodowej nauczycieli;
- mediacja kulturowa w ramach pracy z tekstem literackim na lekcji języka obcego;
- obecność literatury i pisarzy we współczesnych mediach i wykorzystanie zasobów medialnych (recenzji prasowych, programów literackich, opinii czytelników etc.) przez nauczycieli i uczniów;
- opracowanie zasobów dydaktycznych, projektów i scenariuszy lekcji wokół fragmentów i całych utworów literackich online oraz przygotowanie autokorekty.
Przeczytaj więcej na temat Nabór artykułów w języku francuskim do numeru 59/1 czasopisma Neofilolog
Ewaluacja czasopisma Neofilolog
CZASOPISMO NEOFILOLOG W SCOPUS
Szanowni Państwo,
z radością informujemy, że czasopismo Neofilolog zostało pozytywnie zrecenzowane przez ekspertów i włączone do międzynarodowej bazy indeksacyjnej SCOPUS.
Zespół Redakcyjny czasopisma Neofilolog
Zaproszenie do publikacji w numerze 58/2 (2022) czasopisma Neofilolog „Kształcenie językowe uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”
Zapraszamy do nadsyłania artykułów naukowych, w których zostaną poruszone kwestie związane z procesem kształcenia językowego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Teksty należy przesłać do 25 lutego 2022 roku za pomocą platformy https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/index . Wymogi edytorskie oraz informacje odnośnie do procesu redakcyjnego dostępne są na stronie czasopisma.
Mile widziane będą teksty w językach kongresowych.
Redaktor numeru
dr Małgorzata Jedynak : malgorzata.jedynak@uwr.edu.pl
Nowy numer czasopisma Neofilolog 56/2 (2021)
Z przyjemnością informujemy, że ukazał się kolejny zeszyt „Neofilologa” Nr 56/2 (2021). Zapraszamy do lektury!
Przeczytaj więcej na temat Nowy numer czasopisma Neofilolog 56/2 (2021)
Nowy numer czasopisma Neofilolog 56/1 (2021)
Z przyjemnością informujemy, że ukazał się kolejny zeszyt „Neofilologa” Nr 56/1 (2021): Interdyscyplinarność w glottodydaktyce – uczenie się języka obcego w perspektywie badawczej. Zapraszamy do lektury!
Życzymy Państwu Zdrowych i Spokojnych Świąt Wielkanocnych!
Redakcja Czasopisma Neofilolog
Przeczytaj więcej na temat Nowy numer czasopisma Neofilolog 56/1 (2021)
Zaproszenie do publikacji w numerze 57/2 (2021) czasopisma Neofilolog „Kształcenie językowe w dobie pandemii”
Zapraszamy do przesyłania artykułów, w których zostaną poruszone następujące kwestie związane z procesem kształcenia językowego:
- wykorzystanie narzędzi informatycznych w nauce zdalnej;
- autonomia i autonomizacja uczniów w czasie nauczania zdalnego;
- refleksyjna praktyka w kontekście nauki zdalnej;
- ocenianie i ewaluacja kompetencji językowych w kształceniu na odległość;
- rozwijanie sprawności i podsystemów języka w czasie nauki zdalnej;
- nauczanie języków specjalistycznych w trybie zdalnym;
- dydaktyka szkoły wyższej a kształcenie na odległość;
- rola czynników afektywnych w językowym kształceniu zdalnym.
Teksty należy przesyłać do 30 kwietnia 2021 roku za pomocą platformy https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/index
Redaktorzy numeru
dr hab. Radosław Kucharczyk: r.kucharczyk@uw.edu.pl
dr hab. prof. ucz. Jarosław Krajka: jarek.krajka@umcs.pl
Nowy numer czasopisma Neofilolog 55/2
Szanowni Państwo,
miło Nam poinformować, iż ukazał się kolejny zeszyt czasopisma Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Neofilolog Nr 55/2 (2020): Przygotowanie do komunikacji
w języku obcym: rozwijanie postaw, reprezentacji i umiejętności uczących się
pod redakcją Magdaleny Aleksandrzak, Sebastiana Chudaka i Joanny Góreckiej. Zapraszamy do lektury!
Przeczytaj więcej na temat Nowy numer czasopisma Neofilolog 55/2
Czasopismo Neofilolog w ERIH PLUS!
Szanowni Państwo,
z radością informujemy, że czasopismo Neofilolog zostało pozytywnie zrecenzowane przez ekspertów i w dniu 8 grudnia 2020 r. zostało oficjalnie włączone do międzynarodowej bazy indeksacyjnej czasopism ERIH PLUS (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences).
Przeczytaj więcej na temat Czasopismo Neofilolog w ERIH PLUS!
Profil Czasopisma Neofilolog na Facebooku
Szanowni Państwo,
poinformujemy, że nasze czasopismo ma już swój profil na Facebooku:
https://www.facebook.com/neofilolog/
Bardzo serdecznie zachęcamy do polubień i udostępnień. Wierzymy, że będzie to narzędzie skutecznie popularyzujące wiedzę o naszym czasopiśmie i dorobku publikujących w nim Autorów.
Zespół Redakcyjny czasopisma Neofilolog
Przeczytaj więcej na temat Profil Czasopisma Neofilolog na Facebooku
Zapraszamy do nadsyłania artykułów
Szanowni Państwo,
przypominamy, że istnieje możliwość nadsyłania artykułów, na podstawie których wygłoszą Państwo swoje referaty podczas konferencji PTN w maju 2021 r. Odbędzie się ona pod tytułem „Sprawności i podsystemy w nauce języków obcych”. Termin dostarczenia tekstów przedłużyliśmy do 30 listopada 2020 r. Propozycje prosimy składać, logując się do systemu PRESSto. Szczegółowe wskazówki dla Autorów udostępniamy pod adresem https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/about/submissions.
Zapraszamy!
Zespół Redakcyjny czasopisma Neofilolog
Przeczytaj więcej na temat Zapraszamy do nadsyłania artykułów
ICI Journals Master List 2019
Szanowni Państwo,
pragniemy powiadomić Państwa, że nasze czasopismo pozytywnie przeszło proces ewaluacji ICI Journals Master List 2019, której wynikiem jest przyznanie wskaźnika ICV (Index Copernicus Value) w wysokości 94.56.
Pozdrawiamy,
Zespół Redakcyjny czasopisma Neofilolog
Nowy numer czasopisma Neofilolog 55/1 (2020)
Szanowni Państwo,
miło Nam poinformować, iż ukazał się kolejny zeszyt czasopisma Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Neofilolog Nr 55/1 (2020): Interdyscyplinarność w glottodydaktyce – kształcenie nauczycieli pod redakcją Magdaleny Aleksandrzak, Sebastiana Chudaka i Joanny Góreckiej. Zapraszamy do lektury!
Zespół Redakcyjny czasopisma NeofilologPrzeczytaj więcej na temat Nowy numer czasopisma Neofilolog 55/1 (2020)
Nowy numer czasopisma Neofilolog 54/2 (2020)
Szanowni Państwo,
miło Nam poinformować, iż ukazał się kolejny zeszyt czasopisma Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Neofilolog Nr 54/2 (2020): Metody badawcze w glottodydaktyce.
Zespół Redakcyjny czasopisma NeofilologPrzeczytaj więcej na temat Nowy numer czasopisma Neofilolog 54/2 (2020)
Nowy numer czasopisma Neofilolog 54/1 (2020)
Szanowni Państwo,
miło Nam poinformować, iż ukazał się kolejny zeszyt czasopisma Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Neofilolog Nr 54/1 (2020): Ocenianie w różnych kontekstach edukacyjnych, pod redakcją Joanny Rokity-Jaśkow i Elżbiety Gajewskiej.
Przeczytaj więcej na temat Nowy numer czasopisma Neofilolog 54/1 (2020)
Nowy numer czasopisma Neofilolog 53/2 (2019)
Szanowni Państwo,
miło Nam poinformować, iż ukazał się kolejny zeszyt czasopisma Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Neofilolog Nr 53/2 (2019): Ewaluacja procesów nauczania i uczenia się języków obcych pod redakcją Joanny Rokity-Jaśkow i Melanie Ellis. Numer jest dostępny online. Zapraszamy do lektury.
Składamy Państwu życzenia wszelkiej pomyślności w 2020 roku! Zespół Redakcyjny czasopisma NeofilologPrzeczytaj więcej na temat Nowy numer czasopisma Neofilolog 53/2 (2019)
Aktualizacja platformy PRESSto
W dniach 11- 20.12.2019r. będzie przeprowadzana aktualizacja platformy PRESSto oraz dostosowanie interfejsu witryny do kolejnej wersji systemu OJS3. W związku z tymi pracami uprzejmie prosimy o o niewprowadzanie nowych artykułów i kont użytkowników. Przerwa w działaniu będzie dotyczyła również obsługi pełnego procesu redakcyjnego. Przepraszamy za powstałe utrudnienia.
Z poważaniem,
Redakcja PRESStoZaproszenie do przesyłania artykułów do tomów poświęconych interdyscyplinarności w glottodydaktyce
Szanowni Państwo,
zapraszamy do nadsyłania artykułów opartych na referatach wygłoszonych na wrześniowym kongresie PTN w Poznaniu.
Teksty, które pomyślnie przejdą procedurę recenzowania zostaną opublikowane w dwóch tomach Neofilologa (numery 55/1 oraz 55/2) pod roboczym tytułem „Interdyscyplinarność w glottodydaktyce”, ich wydanie jest zaplanowane na trzeci i czwarty kwartał 2020 roku. Redaktorami naukowymi publikacji będą Magdalena Aleksandrzak, Joanna Górecka i Sebastian Chudak z Wydziału Neofilologii UAM w Poznaniu.
Zachęcamy szczególnie do przygotowania artykułów w językach kongresowych (angielski, niemiecki, francuski), istnieje również możliwość publikacji w języku polskim.
Czasopismo Neofilolog umieszczone jest na platformie otwartych czasopism naukowych PRESSto.
Propozycje artykułów prosimy dostarczać drogą elektroniczną, logując się do systemu PRESSto. Wskazówki dotyczące tworzenia konta i umieszczania plików znajdują się pod następującym adresem internetowym:
https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/about/submissions#/authorsGuidelines, w sekcji „Przesyłanie tekstów”.
Zgłaszane do recenzji publikacje należy przygotować zgodnie z zaleceniami technicznymi, które podane są na wskazanej witrynie internetowej (sekcja „Wytyczne dla autorów”). Znajdą tam Państwo także szczegółowe informacje dotyczące procedury recenzowania oraz kryteria oceny artykułów złożonych do recenzji.
Prosimy o przesłanie tekstów do 30 grudnia 2019 r.
Neofilolog 53/1
Neofilolog na liście czasopism MNiSW
Przeczytaj więcej na temat Neofilolog na liście czasopism MNiSW
Neofilolog Nr 52/2 (2019)
Jubileuszowy kongres PTN
Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego oraz Wydział Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu serdecznie zapraszają do udziału w jubileuszowym kongresie Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego pt.: Interdyscyplinarność w glottodydaktyce.
Kongres odbędzie się w dniach 9-11 września 2019 r. w Poznaniu, a miejscem obrad będą: Collegium Minus, Sala Lubrańskiego, ul. Wieniawskiego 1, Collegium Novum, al. Niepodległości 4.