Abstrakt
The fact that a successful language instructor has to be a reflective practitioner is undeniable. However, observations made during teacher training courses reveal trainees’ reluctance to self-evaluate their conduct and poorly-developed reflective thinking skills. In an attempt to aid the future teachers’ progress in this area, a series of written tasks was introduced during a course. These included: self-evaluation of one’s strengths and weaknesses, pre and post-microteaching reflections. The analysis of these narratives provides an insight into the trainees’ self-evaluation processes and demonstrates a gradual progress in their abilities from descriptive to productive reflective thinking. Thus the results seem to confirm the positive influence of the intervention.
Bibliografia
Arends, R. I. 1994. Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Brzezińska, A. I. 1999. „Refeksja w dzialalności nauczycieli” (w:) O nowe podejście w kształceniu nauczycieli (red. A. I. Brzezińska, D. Klus-Stańska i A. Strzelecka). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej: 37-52.
Gabryś-Barker, D. 2012. Reflectivity in Pre-service Teacher Education. A Survey of Theory and Practice. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Jay, J. K. 2003. Quality Teaching. Reflection as the Heart of Practice. Lanham, MD: Scarecrow Press.
Osterman, K. P. i R. B. Kottkamp. 2004. Reflective Practice for Educators: Improving Schooling through Professional Development. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. dotyczące standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Russell, T. 2005. „Can reflective practice be taught?”. Reflective Practice 6 (2), 199-204.
Słownik łacińsko-polski. 1962. (red. M. Plezi). Warszawa: PWN.
Słownik łacińsko-polski. 1977. (red. K. Kumaniecki) Warszawa: PWN.
Witkowska, M. 2009. „Refleksyjny student – refeksyjny praktyk. Kształcenie myślenia refleksyjnego przyszłych nauczycieli języka angielskiego” (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań-Kalisz: Wydawnictwo UAM: 129-140.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Ewa Czajka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).