MIĘDZY TEORIĄ A PRAKTYKĄ – PRZEJAWY TEORII OSOBISTYCH W REFLEKSJI PRZYSZŁYCH NAUCZYCIELI JĘZYKA OBCEGO PODCZAS PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH
PDF

Słowa kluczowe

świadomość podręcznikowa nauczyciela
teoretyczne ramy opisu
praktyka dydaktyczna

Jak cytować

Szymankiewicz, K. (2019). MIĘDZY TEORIĄ A PRAKTYKĄ – PRZEJAWY TEORII OSOBISTYCH W REFLEKSJI PRZYSZŁYCH NAUCZYCIELI JĘZYKA OBCEGO PODCZAS PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH. Neofilolog, (40/2), 303–317. https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.9

Abstrakt

Teacher personal theories bridge a gap between theory and practice. Teacher training offers an opportunity for the trainee to become aware of their personal theories of practice and for these to be shaped . This article focuses on the role of reflection in the development of teacher personal theories of practice while training teachers of French as a foreign language. An interpretive analysis of messages posted on an Internet discussion forum for teacher trainees reveals how reflective students modify their personal theories on teaching by articulating theory and practice.

 

https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.9
PDF

Bibliografia

Combs, A. W. i in. 1978. The Professional Education of Teacher. Boston Allyn and Bacon, Inc.

Komorowska, H. 2008. „Samoocena w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli – nowe rozwiązania europejskie”. [w:] Jaroszewska, A. i Torenc, M. (red.). Kultury i języki. Poznawać - uczyć się – nauczać. Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytet Warszawski. 71-80.

Kwiatkowska, H. 2008. Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Mizerek, H. 1999. Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.

Newby, D et al. 2007. Portfolio européen pour les enseignants en langues en formation initiale. Conseil de l’Europe.

Polak, K. 1999. Indywidualne teorie nauczycieli. Geneza, badanie, kształtowanie. Kraków: WUJ.

Rubacha, K. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Schön, D. 1983. The Reflective Practitioner. New York Basic Books.

Siek-Piskozub, T., Strugielska, A. 2008. „Osobiste teorie ucznia i nauczyciela”. [w:] Jaroszewska, A. i Torenc, M. (red.). Kultury i języki. Poznawać - uczyć się – nauczać. Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytet Warszawski. 131-138.

Werbińska, D. 2006. Skuteczny nauczyciel języka obcego. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.