Abstrakt
The present paper describes various psycho-social phenomena that occur in groups, in particular in the language classroom. Each group passes through five developmental stages called forming, storming, norming, performing and adjourning. During these phases learners’ behavior and attitudes change, which often leads to conflicts between the teacher and the students. The structure of the group develops in parallel with its dynamics. Students adopt several roles in the group, such as, for example, leader, expert or outsider.
Bibliografia
Barron, M. E., Krulee, G. K. 1948. „Case study of a base skill trainig group”. Journal of Social Issues 4: 10-30.
Bion, W. R. 1961. Experience in Groups. London: Tavistock.
Bradford, L. P. 1964. „Trainer-intervention: case episodes” (w) T-group Theory and Laboratory Method (red. L. P. Bradford i K. D. Benne). New York: John Wiley & Sons Inc.: 136-137.
Brid, C. 2008. Adult Learning in Groups. Berkshire: Open University Press.
Burrow, T. 1928. „The basis of group analysis, or the analysis of the reactions of normal and neurotic individuals”. British Journal of Medical Psychology 8: 198-206.
Dörney, Z., Murphey, T. 2003. Group Dynamics in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Ehrman, M. E., Dörney, Z. 1998. Interpersonal Dynamics in Second Language Education: The Visible and Invisible Classroom. Thousand Oaks, CA: Sage.
Gellert, M., Nowak, C. 2007. Teamarbeit, Teamentwicklung, Teamberatung. 3. Ausgabe. Meezen: Verlag Limmer.
Helbig, G., Götze, L., Henrici, G. i Krumm, H. J. 2001. Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch. Berlin: Mouton de Gruyter.
Lewin, K. 1939. „Field Theory and Experiment in Social Psychology: Concepts and Methods”. American Journal of Sociology 44: 868-896.
Lewin, K. 1992. „Frontiers in Group Dynamics. Concept, Method and Reality in Social Science; Social Equilibria and Social Change” (w) Classics in Group Psychotherapy (red. K. R. MacKenzie). Nowy York: The Guilford Press: 72-87.
McDougall, W. 1921. The Group Mind. Cambridge: The University Press.
Moreno, J. L. 1953. Who shall survive? Beacon: Beacon House Inc.
Parker, S. 1958. Leadership patterns in a psychiatric ward. Human relations 11: 287-301.
Schindler, R. 1957. Grundprinzipien der Psychodynamik in der Gruppe. Psyche 11: 308-314.
Tuckman, B. W. 1965. „Developmental Sequence in Small groups”. Psychological Bulletin 63: 384-399.
Tuckman, B. W. i Jensen, M. A. C. 1977. „Stages of Small-Group Development Revisited”. Group & Organization Management 2: 419-427.
Voigt, B. 1993. „Team und Teamentwicklung”. Organisationsentwicklung 93/3: 34-49.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Iwona Kowal
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).