Abstrakt
On status of mental lexicon of bilingual people. Bilingual people have learnt the second language in a directed way, in institutionalised conditions, achieving linguistic and communicative competence close to competences of the first language, in reception as well as production. Do these people haev a common mental lexicon or two different ones? The author’s research have shown that students posses two separate mental lexicons.Bibliografia
Aitchison, J., 1994. Words in the mind. An introduction to the mental lexicon. Oxford UK and Cambridge USA: Blackwell (second édition).
Albert, R., 1998. Das bilinguale mentale Lexikon. In: Deutsch als Fremdsprache 35,90-97.
Borner, W./Vogel, K., 1997. Mentales Lexikon und Lemersprache. In: Borner, W./Vogel, K. (Hg.): Kognitive Linguistik und Fremdsprachenerwerb. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Félix, S., 1982. Psycholinguistische Aspekte des Zweitsprachenerwerbs. Tübingen: Narr.
Friederici, A.D., 1994. Gehim und Sprache. Neurobiologische Grundlagen. In: Kràmer, S. (Hg.): Geist - Gehim - Künstliche Intelligenz. Zeitgenossische Modelle des Denkens. Berlin: Walter de Gruyter Verlag: 113-130.
Götze, L., 1999. Der Zweisprachenerwerb aus der Sicht der Himforschung. In: Deutsch als Fremdsprache 36:10-16.
Kim, K./Relkin, N.R./Lee, K./Hirsch, J., 1997. Distinct Cortical Areas with Native and Second Languages. In: Nature, Bd. 388:171-174.
Klein, D./Milner, B./Zatorre, R.J./Meyer, E./Evans, A.C., 1995a. The Neutral Substrates Underlying Word Génération: A Bilingual Funktional-Imaging Study. In: Proceedings of the National Academy of Sciences USA, Bd. 92: 2899-2903.
Klein, D./Milner, B./Zatorre, R.J./Meyer, E./Evans, A.C. (1995b): The Neutral Substrates of Bilingual Language Processing: Evidence from Positron Emission Tomography. In: Paradis (Hg.): Aspects o f Bilingual Aphasia. London: Pergamon.
Kurcz, I., 2000. Psychologia jçzyka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Legutko-Marszalek, I., 2003. Lexikalische Systeme als bilinguale Wirklichkeit. Uniwersytet Gdariski: Wydzial Filologiczno-Historyczny (nicht publizierte Doktorarbeit).
Levelt, W.J., 1989. Speaking: From Intention to Artikulation. Cambridge. Mass.: Brandford & MIT Press.
List, G., 1995. Zwei Sprachen und ein Gehim. Befunde aus der Neuropsychologie und Überlegungen zum Zweitspracherwerb. In: Fremdsprache Deutsch - Sondenummer.
Markowitsch, H.J., 1997. Neuropsychologie des menschlichen Gedâchtnisses. In: Spektrum der Wissenschft 4: 27-28.
Miller, G., 1978. Semantic relations among words. In: Halle, M./Bresnan, J./Miller, G. (des.): Linguistic Theory and Psychological Reality. Cambiridge (Mass.): M.I.T. Press: 60-118.
Möhle, D., 1997. Deklaratives und prozedurales Wissen in der Reprâsentation des mentalen Lexikons. In: Borner, W./Vogel, K. (Hg.): Kognitive Linguistik und Fremdsprachenerwerb. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Raupach, М., 1997. Das mehrsprachige mentale Lexikon. In: Borner, W./Vogel, K. (Hg.): Kognitive Linguistik und Fremdsprachenerwerb. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Scherfer, P., 1997. Überlegungen zu einer Theorie des Vokabellernens und -lehrens. In: Borner, W./Vogel, K. (Hg.): Kognitive Linguistik und Fremdsprachenerwerb. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Schwarz, M. 1992. Einführung in die Kognitive Linguistik. Tübingen: A. Francke Verlag.
Schwarze, Ch./Wunderlich, D., 1985. Handbuch der Lexikologie. Königstein: Athenaum.
Vogel, K., 1990. Lernersprache. Linguistische und psycholinguistische Grundfragen zu ihrer Erforschung. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Weinreich, U., 1953. Languages in Contact: Findings and Problems. In: Publications of the Linguistic Center ofNeiv York 1. New York.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).