Abstrakt
In this article, we would like to show that participation in school exchanges can contribute to the development of foreign language learners' intercultural competence. To begin with, we shall analyse challenges of intercultural education in a theoretical way. Secondly, we shall present our own research connected with a school exchange between Polish and French learners which was organised in 1999. In this presentation we shall emphasise the influence of the circumstances in which the exchange took place on the evolution of intercultural competence.Bibliografia
Abdallah-Pretceille, M. (1986): Vers une pedagogie interculturelle. Paris: INRP-Publications de la Sorbonne.
Besse, H. (1984): Eduquer la perception interculturelle. Le Franęais dans le Monde 188, 46-50.
Besse, H. (1993): Cultiver une identitć plurielle’. Le Franęais dans le Monde 254, 42-48.
Byram, M. (1992): Culture et education en langue etrangere. Paris: Didier.
Charaudeau, P. (1990): Entre mythe et realite’. Le Franęais dans le Monde 253, 46-52.
Hall, E.T. (1987): Bezgłośny język. Warszawa: PWN.
Obin, J.-P. (1993): Organiser des echanges educatifs. Paris: Hachette
Orchowska, I. (2000): Les ejfets des echanges scolaires sur la perception interculturelle des eleves-
participants. Memoire de maitrise non publie. Poznan: Universite A. Mickiewicz.
Wilczyńska, W. (1993): Introduction ä la didactique du franęais langue etrangere. Koszalin: Wojewódzki
Ośrodek Metodyczny w Koszalinie.
Zarate, G. (1983): Objectiver le rapport culture matemelle/culture ćtrangere. Le Franęais dans le
Monde n° special - D'une culture ä l'autre, 34-39.
Zarate, G. (1990): Pedagogie des ćchanges. Le Franęais dans le Monde 237, 76-78.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).