Interkulturelle Kompetenz im Fremdsprachenunterricht Deutsch nach Englisch Eine Pilotuntersuchung der Klassen 4–6 im Raum Poznań

Main Article Content

Nadja Zuzok

Abstrakt

The following essay is about teaching German after English and the intercultural traces that can be found in German teaching and learning after having been learned English. The current polish situation makes this topic relevant, as German is taught as second foreign language. The present study wants to investigate which influence this learning German after English has when speaking of intercultural competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Zuzok, N. (2018). Interkulturelle Kompetenz im Fremdsprachenunterricht Deutsch nach Englisch Eine Pilotuntersuchung der Klassen 4–6 im Raum Poznań. Glottodidactica. An International Journal of Applied Linguistics, 36, 235-243. https://doi.org/10.14746/gl.2010.36.20
Dział
ARTICLES. Sprachenpolitik und Interkulturelle Studien

Bibliografia

  1. Delenbos, P. et. al., 2006. The main pedagogical principles o f underlying the teaching of languages to very young learners. Final report of the EAC 89/04 Lot 4 study, http://ec.europa.eu/education/policies/lang/ doc/youngsum_en.pdf (Stand Oktober 2006).
  2. EU, 2007. Sprachen und Europa, Neue EU-Studie Fremdsprachenfrühbeginn. http://europa.eu/languages/de/document/97/7 (Stand 13.3.2008).
  3. European Commission, 2008. The European Commission's Action Plan for Language. Learning and Linguistic Diversity, http://ec.europa.eu/education/languages/archive/policy/index_en.html (Stand 2.6.2008).
  4. Goffman, E., 1996. Interaktionsrituale. Frankfurt: Suhrkamp.
  5. Jańska, M.U., 2006. Interkulturelles Lemen in der bilingualen deutsch-polnischen Erziehung. Wrocław - Dresden: Neisse Verlag.
  6. Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2008. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23
  7. grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkól (wybrane fragmenty dotyczące nauczania języków obcych).
  8. Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2008. Podstawa programowa z języka obcego szkól a podstawowa. http:// www.reformaprogramowa.men.gov.pl/ (Stand 8.3.2010).
  9. Neuner, G., 1999. Interimswelten im Fremdsprachenunterricht. In: Bredella, L., Delanoy, W. (Hg.), Interkultureller Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Narr, 261-289.
  10. Pfeiffer, W., 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
  11. Podstawa Programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów. (http://www.rokhistorii.men.gov.pl/binary/file.action?id=74251) (Stand unbekannt).
  12. Rost-Roth, M., 2003. Förderung interkultureller Kompetenzen im Tertiärsprachenunterricht
  13. Deutsch nach Englisch. In: Hufeisen, B., Neuner, G.: Mehrsprachigkeitskonzept - Tertiärsprachen - Deutsch nach Englisch, S. 58. http://www.coe.int (Stand 7.5.2010).