Abstrakt
The paper discusses the question of creative writing in business language teaching, using the example of writing fairy tales about taxes. For learners who do not have previous knowledge of the subject and need to acquire a similar level of expertise and vocabulary simultaneously, creative writing in language classes can increase learning efficiency and motivation, facilitate the cognitive processing of complex, complicated content, and integrate newly acquired (language) skills and expertise into the individual’s thinking processes
Bibliografia
Böttcher, I. (1999). Kreatives Schreiben. Grundlagen und Methoden. Beispiele für Fächer und Projekte, Schreibecke und Dokumentation. Berlin: Cornelsen Lernhilfen.
Brenner, G. (1998). Kreatives Schreiben: Ein Leitfaden für die Praxis. Frankfurt am Main: Cornelsen.
Cioffi, F. (2006). Kreatives Schreiben für Studenten & Professoren. Berlin: Autorenhaus Verl.
Kuzminykh, K. (2013). Schreiben, Diskursfähigkeit und Internet im fremdsprachlichen und muttersprachlichen Deutschunterricht. Glottodidactica XL (1), 105–117.
Leisen, J. (2008). Lesen ist schon schwer genug, dann auch noch Schreiben? Gründe und Strategien für das Schreiben(lernen) im Physikunterricht. Unterricht Physik 19, 104, 4 (56) – 10 (62).
Liebnau, U. (1999). EigenSinn: Kreatives Schreiben – Anregungen und Methoden. Frankfurt am Main: Diesterweg.
Mattenklott, G. (1979). Literarische Geselligkeit, Schreiben in der Schule. Stuttgart: Metzler.
Merkelbach, V. (2002). Kreatives Schreiben. Braunschweig: Westermann.
Meueler, E. (2010). Didaktik der Erwachsenenbildung – Weiterbildung als offenes Projekt. In: R. Tippelt / A. Hippel (Hrsg.), Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung (S. 973–987). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Neumann, G. (2004). Kreatives Schreiben: Materialien zur freien Arbeit in der Sekundarstufe 2. Bamberg: Buchner.
Ortheil, H.-J. (2017). Mit dem Schreiben anfangen. Fingerübungen des kreativen Schreibens. Berlin: Duden.
Pawłowska, A. (2012). Zur Bedeutung des fremdsprachlichen Schreibens. Einige Überlegungen aus der Theorie und Praxis des DaF-Unterrichts auf der Fortgeschrittenenstufe. Glottodidactica XXXIX, 69–79.
Petzold, H. / Orth, I. (2005). Poesie und Therapie: Über die Heilkraft der Sprache. Poesietherapie, Bibliotherapie, literarische Werkstätten. Bielefeld: Edition Sirius beim Aisthesis Verlag.
Pfeiffer, W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Philipp, M. (2015). Schreibkompetenz. Tübingen: A. Francke Verlag.
Rico, G. L. (1983). Writing the natural way: using right-brain techniques to release your expressive powers. Los Angeles, Calif: J. P. Tarcher.
Rico, G. L. (1993). Garantiert schreiben lernen: sprachliche Kreativität methodisch entwickeln – ein Intensivkurs auf der Grundlage der modernen Gehirnforschung. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Verlag.
Ritter-Mamczek, B. (2011). Stoff reduzieren. Opladen: Budrich.
Scheuermann, U. (2012). Schreibdenken. Opladen: Budrich.
Spinner, K. H. (1993). Kreatives Schreiben. Praxis Deutsch 119, 17–23.
Steiner, A. (2007). Anders schreiben lernen. Von der Gegenwart zur Zukunft des Schreibunterrichts – ein Konzept zur Entwicklung und Förderung schreibstrategischer Kompetenzen in der Sekundarstufe. Baltmannsweiler: Schneider-Verl. Hohengehren.
Vom Scheidt, J. (1989). Kreatives Schreiben. Texte als Wege zu sich selbst und zu anderen. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verl.
Waldmann, G. / Bothe, K. (1993). Erzählen. Eine Einführung in kreatives Schreiben und produktives Verstehen. Stuttgart: Klett.
Werder, L. v. (1990). Lehrbuch des kreativen Schreibens. Berlin: ifk-Verlag.
https://www.inhaltsangabe.de/wissen/textsorten/maerchen [Zugriff am 11.07.2018].
http://www.sprachsensiblerfachunterricht.de/schreiben [Zugriff am 11.07.2018].
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).