Abstrakt
CLIL classrooms are not typical language classrooms due to the fact that language is the medium through which content is “transported”. Non-linguistic content is used to teach a language and learners acquire new knowledge but in a foreign language. The following paper provides an outline of research on the role of a teacher in a CLIL classroom. Starting with a brief insight into the phenomenon of CLIL, and a general overview of the qualitative studies based on observations, questionnaires and interviews, the article focuses particularly on the main features of a CLIL teacher.Bibliografia
Andrews, B.W., 1999. Side by side: Evaluating a partnership program in arts teachereducation. In: International Electronic Journal of Leadership, 3 (16). Available at: http://www.ucalgary.ca/-iejll/ (date of access: 19. 11. 2011)
Council of Europe, 2001. The Common European Framework of Reference for Languages. Cambridge: Cambridge University Press.
Eurydice, 2006. Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Brussels: Eurydice European Unit.
Hall, R.E. 2001. Identity development across lifespan: a biracial model. The Social Science Journal, 38, 119-123.
Marsh, D., Marsland, B. (eds). 1999. Learning with Languages. A professional Development Programme for Introducing Content and Language Integrated Learning. Finland: University of Jyväskylä, 30-48.
Marsh, D., Maltjers, A., Hartiala, A. (eds), 2001. Profiling European CLIL Classrooms – Languages Open Doors. Finland: University of Jyväskylä, 78-91.
Papaja, K., 2010. A Qualitative Evaluation of Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Secondary Education. Unpublished PhD thesis. Katowice: Institute of English, University of Silesia.
Whitty, G., 1996. Creating Quasi-Markets in Education: A review of recent research on Parental choice and school autonomy in three countries. Review of Research in Education, 22, 89-95.
Wolff, D., 2003. Content and language integrated learning: a framework for the development of learner autonomy. In: Little, D., Ridley, J., Ushioda E. (eds). Learner Autonomy in the Foreign Language Classroom: Teacher, Learner, Curriculum and Assessment, 211-222. Dublin: Authentik, 211-222.
Wolff, D., 2005. Content and Language Integrated Learning. Handbook of Applied Linguistics [HAL], Vol. 5,
Chapter 21, 1-22.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).