Abstrakt
The paper deals with the issue of the interaction of languages in a multilingual person. First, it is related to an error analysis of the word order in German which investigates the influence of English as the first foreign language with the bounded word order on German as the second foreign language with the relative bounded word order in the group of Polish high school students. Afterwards, the basic structures of German, English and Polish word order are compared to show the topological relationship between the languages.Bibliografia
Burgschmidt, E., Götz, D., 1974. Kontrastive Linguistik Deutsch/Englisch. Theorie und Anwendung. 1. Auflage, München: Max Hueber.
Engel, U. u.a., 2000. Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Band 1, Warszawa: PWN.
Ewert, A., 2006. Wielojęzyczność jako norma? Implikacje dla glottodydaktyki i polityki językowej. In: Krieger-Knieja, J., Paprocka-Piotrowska, U. (Hrsg.), Komunikacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Nowe wyzwania dla dydaktyki języków obcych. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 102-113.
Hinc, J., 2009. Interferenz bei dem multilingualen Erwerb grammatischer Kompetenzen am Beispiel des Polnischen als LI, des Deutschen und Englischen. Eine Fehleranalyse im Bereich der deutschen
Wortstellung. Uniwersytet Gdański, unveröffentlichte Dissertation.
Kretzenbacher, v. H.L., 2003. Sprachliche und kognitive Klammerstrukturen in Deutsch als Fremd- und Wissenschaftssprache, oder: Weinrich'sche Brückenschläge. In: Thurmair, M., Willkop, E.-M. (Hrsg.), Am Anfang war der Text. 10 Jahre „Textgrammatik der deutschen Sprache". München: iudicium, 113-133.
Ringbom, H., 1987. The role o f the first language in foreign language leamin., Clevedon, Philadelphia: Multilingual Matters Ltd.
Schmidt, U., 1996. Zur Positionsyntax des Deutschen. In: Zielsprache Deutsch 27, 3/96, Ismaning, Max Hueber, 112-117.
Vogel, T., 1992. „English und Deutsch gibt es immer Krieg". Sprachverarbeitungsprozesse beim Erwerb des Deutschen als Drittsprache. In: Zielsprache Deutsch 23, 2/92, 95-99.
Zimmermann, G., 1981. Konvergente Tendenzen vom englischen zum deutschen Satzbau. Diskontinuität und Schachtelung. In: Die Neueren Sprachen, Bd. 80/3,208-223.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).