Polska Kronika Filmowa as a source for research on contemporary Polish architecture
Main Article Content
Abstrakt
The materials used by architectural historians to research the post-war period are very limited, and the available archive resources are incomplete and dispersed. In this context, of special significance are other forms of visual materials that documented the spatial reality of the communist period. Documentary films, and in particular the Polska Kronika Filmowa [Polish Film Chronicle] newsreel, can make an an important contribution to and a resource for historical research on contemporary Polish architecture. This text contains methodological reflections on the role of film studying the history of contemporary architecture. It describes the new research options, including the ability to recreate original spatial phenomena, and also the contemporary techniques and technology as well as the educational dimension of the Polish Film Chronicle. In this context, it is especially interesting to compare the documentary material from the Chronicle with other archival material, e.g. drawings, plans and photographs. This method provides an additional opportunity for a fuller and more objective recreation of space in 3D. This “reverse modelling” can be used to restore or preserve the original condition of structures, or even to rebuild ones no longer existing.
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Referencje
- Bocheńska J., Film dokumentalny, Polski film krótkometrażowy w 25-leciu PRL, Warszawa 1969
- Budownictwo i architektura w Polsce 1945–1966, ed. J. Zachwatowicz, Warszawa 1968
- Cieśliński M., Piękniej niż w życiu: Polska Kronika Filmowa 1944–1994, Warszawa 2006
- Fantoni Minnella M., Habemus Nanni: lessico morettiano: architettura di un autore, Parma 2015, pp. 1–95
- Ferro M., Kino i historia, Warszawa 2011
- Ferro M., Le film. Une contre-analyse de la société?, in: Faire de l’histoire, eds. J. Le Goff, P. Nora, Vol. 3, Paris 1974; Polish translation: M. Ferro, Film. Kontranaliza społeczeństwa? in: Film i historia. Antologia, ed. I. Kurz, Warszawa 2008, pp. 67–92
- Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000
- Karczowa H., Reportaż filmowy i kronika jako źródło historyczne, “Studia Źródłoznawcze” 1971, no. 16
- Kotarbiński A., Rozwój urbanistyki i architektury polskiej w latach 1944–1964, Warszawa 1967
- Kowalski J., Meble Kowalskich. Ludzie i rzeczy, Dębogóra 2014
- Leszczyński D., Zdrowy rozsądek i sceptycyzm, “Roczniki Filozoficzne” 2011, pp. 5–34
- Marciniak P., Reading and Writing Architecture. Polish Architectural Magazines (1945–1989), in: Printed in Red. Architectural Writings during Communism, “Studies in History and Theory of Architecture” 2013, no. 1, pp. 21–29
- Matuszewski B., Une nouvelle source d’histoire – Nowe źródło historii, Warszawa 1955
- Orliński W., Metropolis zmienia kino i świat, “Gazeta Wyborcza” 2008, 4 April Przylipiak M., Poetyka filmu dokumentalnego, Gdańsk 2000
- Szafer T.P., Nowa architektura polska. Diariusz lat 1966–1970, Warszawa 1972
- Szafer T.P., Nowa architektura polska. Diariusz lat 1971–1975, Warszawa 1979
- Szafer T.P., Nowa architektura polska. Diariusz lat 1976–1980, Warszawa 1981
- Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1973
- Topolski J., Teoria wiedzy historycznej, Poznań 1983
- Żurawicz A. Kinematografia w Polsce, “Wiadomości Statystyczne” 2010, No. 7, pp. 23–36.