Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication

Aktualny numer

Tom 38 Nr 47 (2025)
Opublikowany 2025 października 27

Czasopismo „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” (DOI: 10.14746/i; ISSN: 1731-450X; E-ISSN: 2720-040X) jest półrocznikiem o profilu naukowym, o międzynarodowym charakterze i zasięgu, indeksowanym w bazach takich jak DOAJ, SCOPUS, ERIH PLUS, INDEX COPERNICUS INTERNATIONAL czy PKP INDEX. Zgodnie z aktualną listą zamieszczoną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wskaźnik oceny czasopisma wynosi 70 punktów. Prace zamieszczane w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons (CC BY 4.0). Na łamach „Images” można znaleźć teksty w języku polskim i angielskim. Każdy numer czasopisma poświęcony jest jednemu monograficznemu tematowi, posiada również dział Varia, w którym publikowane są teksty niezwiązane bezpośrednio z jego motywem przewodnim. Głównym polem zainteresowań Redakcji są zjawiska związane z kulturą audiowizualną – filmem, telewizją, nowymi mediami, grami wideo czy fotografią. Pismo znane jest z wyrazistej warstwy estetycznej, która idzie w parze ze starannością edytorską. Poza samymi artykułami w każdym tomie zamieszczane są galerie prac wizualnych (np. fotografii, grafik czy plakatów).

INDEKSOWANE W: DOAJSCOPUS, INDEX COPERNICUS INTERNATIONAL, ERIH PLUS, CEEOL, PKP Index, EBSCO, Arianta, ROAD, THE KEEPERS, CROSSREF, SUDOC, SHERPA ROMEO, OPENALEX, EZB.

WSKAŹNIKI OCENY CZASOPISMA:
Punktacja Ministerstwa Edukacji i Nauki (2024): 70
Index Copernicus Value 2020: 108.03

DOI: 10.14746/i
ISSN: 1731-450x
e-ISSN: 2720-040X

PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:

Od 2016 do 10.2020:
CC_by-nd/3.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez Utworów Zależnych 4.0 Międzynarodowa
Na zasadach licencji CC BY-NC-ND zostały opublikowane następujące tomy(numery): 18(27), 19(28), 20(29), 21(30), 22(31), 23(32), 24(33), 25(34), 26(35).

Od 10.2020 do dnia dzisiejszego:
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
Dotychczas na zasadach obecnie obowiązującej licencji CC BY zostały opublikowane następujące tomy(numery): 27(36), 28(37), 29(38), 30(39), 31(40), 32(41), 33(42), 34(43), 35(44), 36(45), 37(46).

ARCHIWIZACJA
Platforma PRESSto archiwizuje zawartość tego czasopisma w PKP Preservation Network (PKP PN), co zapewnia tworzenie elektronicznej kopii zapasowej i bezpieczeństwo dostępu do treści czasopisma. 

The Initiative for Open Citations I4OC
Czasopismo „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication" jest zgodne ze standardami I40C dotyczącymi otwartych cytowań.

WYDAWCA:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wydawnictwo Naukowe UAM

Ogłoszenia

CFP: Obrazy wojny w kinie dokumentalnym [2027, Vol. XLIII, No. 52]

Na Państwa teksty (w języku polskim lub angielskim) czekamy do 30 września 2026 roku. Planowany termin publikacji tomu to rok 2027. Wprawdzie czasopismo zapewnia podstawową korektę w języku angielskim, lecz ci autorzy prac anglojęzycznych, dla których angielski nie jest językiem ojczystym, mają obowiązek zadbać o stylistyczną redakcję tekstu przez natywnego użytkownika tego języka.

Prosimy też o dokładne przestudiowanie instrukcji dotyczącej zasad przygotowania tekstów; można ją odnaleźć pod adresem: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/i/about/submissions.

Ewentualne pytania prosimy kierować do redakcji pisma „Images” lub do redaktorów planowanego tomu (adresy mailowe – poniżej).

prof. UAM dr hab. Mikołaj Jazdon
(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; mikolaj.jazdon@amu.edu.pl)

dr Michał Oleszczyk
(Uniwersytet Warszawski; michal.oleszczyk@al.uw.edu.pl)

dr Piotr Pławuszewski
(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; plawusz@amu.edu.pl)


Więcej…

2025 października 20

CFP: Fantastyka i ekologia. Reprezentacje literackie, filmowe i growe

OGŁASZAMY NOWE CALL FOR PAPERS DO NUMERU na 2027: „Fantastyka i ekologia. Reprezentacje literackie, filmowe i growe”. Artykuły do tego woluminu redaktorzy będą przyjmować wyłącznie w j. angielskim.   Termin przyjmowania tekstów: 10 marca 2026 Planowana data publikacji: I połowa 2027
Więcej…

2025 września 12

CFP: Archiwa filmowe po „zwrocie archiwalnym”. Rekonesans badawczy

Ogłaszamy CALL FOR PAPERS dla kolejnego numeru naszego pisma. Redakcja przyjmuje teksty w języku polskim i angielskim. Gotowe artykuły prosimy przesyłać do 31 grudnia 2025 r. za pomocą naszego serwisu PRESSto lub na adresy mailowe redaktorów tomu:

Barbara Giza: barbara.giza@fina.gov.pl lub barbara.glebicka-giza@mail.umcs.pl

Adam Wyżyński: adam.wyzynski@fina.gov.pl

Mateusz Drewniak: mateusz.drewniak@amu.edu.pl lub images@amu.edu.pl 

Planowana publikacja numeru: II połowa 2026 r.

Pełna treść ogłoszenia pod poniższym przyciskiem: "czytaj więcej".


Więcej…

2025 lutego 3
Faces of Visual History

Faces of Visual History

Redakcja Images
5-6
Wprowadzenie
PDF
Paweł Sołodki
9-24
Mikrohistorie, mikrometraże i mikrodokumenty. O skomplikowanych relacjach historii i form lapidarnych w audiowizualnej kulturze cyfrowej
PDF
Elżbieta Durys, Joanna Rydzewska
25-44
Druga wojna światowa w ujęciu transnarodowym: próba poszerzenia grona odbiorców prestiżowych seriali. Przypadek Świata w ogniu (BBC/PBS, 2019‒2023)
PDF
Patrycja Wilczyńska, Iwona Leonowicz-Bukała
45-63
Political Contexts and Their Visualizations in the Animated Films of Communist Yugoslavia
PDF (English)
Maciej Białous
65-78
Social Attitudes Towards Historical Films in Contemporary Poland
PDF (English)
Andrzej Szpulak
79-96
Poza antystalinowskim misterium. Kłopoty ze Sceną Faktu TVP (2006–2010)
PDF
Piotr Kurpiewski
97-112
Święty Witold Pilecki wobec bezczelnego Tadeusza „Kosa” Kościuszki. Medialne dyskusje o filmach Kos i Raport Pileckiego z perspektywy politycznej i artystycznej recepcji
PDF
Krzysztof Loska
113-127
Głosy z przeszłości: mikrohistoryczne narracje Hou Hsiao-hsiena
PDF
Marcin Pigulak
129-153
Narratywizowanie przeszłości w cyfrowym ego-dokumencie na przykładzie gry autobiograficznej Cosmic Top Secret
PDF
Marta Maciejewska
155-169
„We wspólnym piekle”. Transnarodowość i nowy sposób prezentowania historii w czeskim kinie na przykładzie Malowanego ptaka Václava Marhoula
PDF
Iwona Kolasińska-Pasterczyk
171-192
Średniowieczne uniwersum strachu jako metafora współczesności w parabolicznej opowieści o zniewoleniu przez system (Ciemności kryją ziemię Stanislava Barabáša według Jerzego Andrzejewskiego, 1989)
PDF
Wojciech Sławnikowski
193-206
Mityczna historia. Czas w Podróży komediantów i Spojrzeniu Odyseusza Teo Angelopulosa
PDF
Małgorzata Radkiewicz
207-219
„Posągi nie umierają”. Filmowa dokumentacja sztuki afrykańskiej jako forma dekolonizacji
PDF
Wojciech Sitek
221-237
Symulacja kapitalistycznej gospodarki-świata: Europa Universalis IV
PDF
Aleksandra Julia Kaniuk, Kacper Kajetan Kidziak
239-256
Nawigując nurty zbrodni rzeki Jangcy. Analiza historycznej chińskiej gry detektywistycznej Murders on the Yangtze River
PDF
Katarzyna Ewa Zielińska
257-275
Persuasion or Story? Historical Spots Bridging Film and Advertising
PDF (English)

Noty o autorach

Redakcja Images
317-324
Noty o autorach
PDF PDF (English)
Wyświetl wszystkie wydania