CALL FOR PAPERS: STREAMING

Platformy streamingowe rewolucjonizują całą branżę filmową, a szerzej kulturę audiowizualną w wymiarze lokalnym oraz globalnym. Marki takie jak Netflix, Disney +, HBO Max, Apple czy Amazon determinują produkcję, ale również poetykę dzieł, rozwój gatunków i różne style odbioru. Angloamerykańscy uczeni koncentrują się na badaniach dotyczących konsekwencji „wszechobecności” Netflixa i innych globalnych graczy, natomiast w Polsce skutki działalności tego medialnego giganta są pomijane w badaniach medioznawczych i filmoznawczych.

Uważamy, że kluczowe w polskich badaniach powinno być wskazanie poziomów, na których znaczący jest wpływ Netflixa i innych platform streamingowych na branżę w kontekście widocznych zmian w dotychczasowych praktykach, poetykach i sposobach pracy. To właśnie Netflix zaczyna „doganiać” innych lokalnych emitentów w liczbie wyprodukowanych oryginalnych treści audiowizualnych. Media streamingowe stały się dostawcą lokalnych produkcji tradycyjnie kojarzonych z telewizją, przyczyniając się do stworzenia największej jak dotąd liczby rodzimych seriali fabularnych. Netflix, Disney czy HBO w równym stopniu zaburzają też dotychczasową równowagę w obszarze dystrybucji filmów fabularnych. Wpływ globalnych serwisów streamingowych na polską branżę audiowizualną wydaje się zatem tematem szalenie ważnym poznawczo. To, co najciekawsze - dzieje się nie tylko na „małym ekranie”. Równie ważne są praktyki twórcze zmieniające się w wyniku nowej dynamiki rynku, nowych modeli biznesowych będących wypadkową różnych potrzeb lokalnych interesariuszy. Obszary godne uwagi to zatem nie tylko treści, ale też polityczno-ekonomiczny kontekst ich powstania, kultura pracy lokalnych twórców, pozycjonowanie platform streamingowych w dynamice rynku, zaburzenie dotychczasowego status quo.

Zachęcamy autorki i autorów do zastanowienia się nad poniższymi zagadnieniami:  

  • analiza treści, biblioteki, flow
  • streaming a inne formy dystrybucji (telewizja, kino)
  • wpływ stramingu na okna dystrybucyjne i modele biznesowe firm dystrybucyjnych
  • ekonomia prestiżu – pozycjonowanie, seriale premium, quality TV w dobie streamingu
  • polityka równości w treściach i poza ekranem
  • potencjał eksportowy lokalnych produkcji
  • praktyki oglądania, algorytmy, oglądalność
  • polityka programowa, wojny streamingowe, marka
  • ideologia i kapitalizm, nowe modele biznesowe
  • gatunki w streamingu, formaty, adaptacje, franczyzy
  • produkcja niezależna w dobie streamingu
  • tantiemy, IP, streaming w świetle prawa

Redakcja przyjmuje teksty w języku polskim i angielskim. Termin nadsyłania ukończonych artykułów to 30 czerwca 2025 r. Publikacja w pierwszej połowie 2026 r.

Pytanie dotyczące wydanie tematycznego proszę kierować na adres: sszostak@swps.edu.pl    

Teksty prosimy przesyłać na adresy redaktorów tomu:

sszostak@swps.edu.pl
m_adamczak80@wp.pl
kazmier@amu.edu.pl