Silent hero. The metaphorical role of the ruins of Warsaw in Polish fiction films from 1949 to 1960

Main Article Content

Barbara Giza

Abstrakt

The article is an analysis of the image of ruins of Warsaw in Polish feature films after World War II. There is a strong tendency to connect this image with the current political (and psychological) situation, from the enthusiasm of rebuilding Warsaw just after the war to the depressive moods of the late fifties and sixties. The ruins of the city are depicted as a symbol of political and social changes in Poland in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Giza, B. (2019). Silent hero. The metaphorical role of the ruins of Warsaw in Polish fiction films from 1949 to 1960. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 22(31), 55-64. https://doi.org/10.14746/i.2017.31.06
Dział
Parallels_between Movies and Architecture
Biogram autora

Barbara Giza, Institute of Journalism and Social Communication University of Social Sciences and Humanities in Warsaw

PhD, associate professor at the University of Social Sciences and Humanities in Warsaw, head of Institute of Journalism and Social Communication. Author of books and articles on connections between Polish film and literature and their historical and anthropological context. Also works in Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny. Member of International Federation of Film Critics FIPRESCI. Author of books: Między literaturą a filmem. O scenariuszach filmowych Tadeusza Konwickiego (2007), Do filmu trafiłem przypadkiem. Z Jerzym Stefanem Stawińskim rozmawia Barbara Giza (2007), Jerzy Stefan Stawiński. Scenariusze filmowe (2009), Stawiński i wojna. Podróż autobiograficzna jako reprezentacja doświadczenia (2012), co-editor: Nowoczesność jako doświadczenie. Analizy kulturoznawcze (2008), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia (2011), Konrad Eberhardt (2013), Polskie piśmiennictwo filmowe (2013), Polskie seriale telewizyjne (2014), Aleksander Jackiewicz (2015). Now working on books: Krzysztof Mętrak and Rola archiwów filmowych we współczesnych badaniach filmoznawczych.

Bibliografia

  1. Bartoszewski W., “Kanał” czy film o Powstaniu Warszawskim?, “Stolica” 1957, no. 23
  2. Brandys K., Miasto niepokonane, Warszawa 1972
  3. Gzowska A., Sic Transit Gloria Mundi, http://pismowidok.org/index.php/one/article/view/138/192 [accessed on: 8.04.2016]
  4. Madej A., Bohaterowie byli zmęczeni?, in: Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, eds. T. Miczka, A. Madej, Katowice 1994
  5. Madej A., Film Miłosza i Andrzejewskiego, “Kino” 1990, no. 9
  6. Miłosz Cz. Wyjaśnienia po latach, “Dialog” 1984, no. 9
  7. Nieszczerzewska M., Erasure of time. Photographs of abandoned places, in: Politics of Erasure. From “damnatio memoriae” to Alluring Void, ed. A. Markowska, Warszawa-Toruń
  8. Simmel G., Ruina. Próba estetyczna, in: Most i drzwi. Wybór esejów, trans. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006
  9. Simmel G., The Ruin, <http://documents.mx/documents/georg-simmel-two-essays-the-handle-and-the-ruin-558445b9112a1.html> [accessed on:8.04.2016]
  10. Woysznis-Terlikowska G., Wczoraj – dziś – jutro Warszawy, Warszawa 1950
  11. Zwierzchowski P., Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60., Bydgoszcz 2013