Pressto.

Page Header

Modernity and existence from a semiotic angle. The Voyeurism of the City in Struktura kryształu (1969), a film directed by Krzysztof Zanussi

Marek Kaźmierczak

DOI: https://doi.org/10.14746/i.2017.31.10

Abstract


Krzysztof Zanussi’s Struktura kryształu [The Structure of Crystals] is a film not only semiotically but also mythologically rich, in the context of myths as understood and proposed by Roland Barthes. The article explores the binary nature of the film’s symbolic layer, built upon the two distinct life realities: the metropolitan vs the rural, the prestige of an academic career vs the simplicity of a family life that the main characters chose for themselves.


Keywords


Struktura kryształu [The Structure of Crystals]; Krzysztof Zanussi; film semiotics; Barthesian myth; affordance; modernity; alienation; urban space

Full Text:

References


Hendrykowska M., Sztuka wyboru, http://www.filmotekaszkolna.pl/dla-nauczycieli/materialy-filmoznawcze/sztuka-wyboru [accessed on: 21.11.2017]

Leeuwen Th. van, Introducing Social Semiotics, London and New York 2005

Lubelski T., Zarębski K.J. (eds.), Historia kina polskiego, Warszawa 2007

Luter A., W poszukiwaniu sensu życia, [accessed on: 21.11.2017]

Marczak M., Niepokój i tęsknota. Kino wobec wartości. O filmach Krzysztofa Zanussiego, Olsztyn 2011

Vattimo G., Koniec nowoczesności, trans. M. Surma-Gawłowska, Kraków 2006

Yalom I.D., Psychoterapia egzystencjalna, trans. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa 2008

Zawadzki A., Koniec nowoczesności: nihilizm, hermeneutyka, sztuka, in: G. Vattimo, Koniec nowoczesności, tłum. M. Surma-Gawłowska, Kraków 2006

PRESSto2AMUR - export

Statystyki

Abstract - 0 PDF - 0

Altmetric

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019