Modernity and existence from a semiotic angle. The Voyeurism of the City in Struktura kryształu (1969), a film directed by Krzysztof Zanussi
Main Article Content
Abstrakt
Krzysztof Zanussi’s Struktura kryształu [The Structure of Crystals] is a film not only semiotically but also mythologically rich, in the context of myths as understood and proposed by Roland Barthes. The article explores the binary nature of the film’s symbolic layer, built upon the two distinct life realities: the metropolitan vs the rural, the prestige of an academic career vs the simplicity of a family life that the main characters chose for themselves.
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Hendrykowska M., Sztuka wyboru, http://www.filmotekaszkolna.pl/dla-nauczycieli/materialy-filmoznawcze/sztuka-wyboru [accessed on: 21.11.2017]
- Leeuwen Th. van, Introducing Social Semiotics, London and New York 2005
- Lubelski T., Zarębski K.J. (eds.), Historia kina polskiego, Warszawa 2007
- Luter A., W poszukiwaniu sensu życia, <http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/w-poszukiwaniu-sensu-zycia/341> [accessed on: 21.11.2017]
- Marczak M., Niepokój i tęsknota. Kino wobec wartości. O filmach Krzysztofa Zanussiego, Olsztyn 2011
- Vattimo G., Koniec nowoczesności, trans. M. Surma-Gawłowska, Kraków 2006
- Yalom I.D., Psychoterapia egzystencjalna, trans. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa 2008
- Zawadzki A., Koniec nowoczesności: nihilizm, hermeneutyka, sztuka, in: G. Vattimo, Koniec nowoczesności, tłum. M. Surma-Gawłowska, Kraków 2006