Abstrakt
Krzysztof Zanussi’s Struktura kryształu [The Structure of Crystals] is a film not only semiotically but also mythologically rich, in the context of myths as understood and proposed by Roland Barthes. The article explores the binary nature of the film’s symbolic layer, built upon the two distinct life realities: the metropolitan vs the rural, the prestige of an academic career vs the simplicity of a family life that the main characters chose for themselves.
Bibliografia
Hendrykowska M., Sztuka wyboru, http://www.filmotekaszkolna.pl/dla-nauczycieli/materialy-filmoznawcze/sztuka-wyboru [accessed on: 21.11.2017]
Leeuwen Th. van, Introducing Social Semiotics, London and New York 2005
Lubelski T., Zarębski K.J. (eds.), Historia kina polskiego, Warszawa 2007
Luter A., W poszukiwaniu sensu życia, <http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/w-poszukiwaniu-sensu-zycia/341> [accessed on: 21.11.2017]
Marczak M., Niepokój i tęsknota. Kino wobec wartości. O filmach Krzysztofa Zanussiego, Olsztyn 2011
Vattimo G., Koniec nowoczesności, trans. M. Surma-Gawłowska, Kraków 2006
Yalom I.D., Psychoterapia egzystencjalna, trans. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa 2008
Zawadzki A., Koniec nowoczesności: nihilizm, hermeneutyka, sztuka, in: G. Vattimo, Koniec nowoczesności, tłum. M. Surma-Gawłowska, Kraków 2006