On a construction site – a change of perspectives. Architecture in Polish documentaries of the 1960s.

Main Article Content

Wojciech Otto

Abstrakt

Film documentaries: Energia [Energy] by Władysław Ślesicki and Czas przemiany [The Time of Transformation] by Andrzej Piekutowski are film examples of changing perspectives in Polish documentary film of the 1960s. The creators undertook the themes known from the socialist realism cinema, such as industrialization and the value of human labour, but they did so in the poetics of authorial cinema, creating films with a deeper, symbolic message and in a lyrical atmosphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Otto, W. (2019). On a construction site – a change of perspectives. Architecture in Polish documentaries of the 1960s. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 22(31), 123-134. https://doi.org/10.14746/i.2017.31.12
Dział
Parallels_between Movies and Architecture
Biogram autora

Wojciech Otto, Institute of Film, Media and Audiovisual Arts Adam Mickiewicz University in Poznań

specialist in film, media and cultural studies, professor at the Institute of Film, Media and Audiovisual Arts at the Adam Mickiewicz University in Poznań. Authored books include: Literatura i film w kulturze polskiej dwudziestolecia międzywojennego (2004) Zdzisław Maklakiewicz (2008), Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie (2012). His research interests include connections with art and the history of the Polish cinema.

Bibliografia

  1. Bocheńska J., Gdzie szukać współczesnej Polski… Uwagi o dokumencie, “Ekran” 1962, no. 33
  2. Brzostek B., Za progiem. Codzienność w przestrzeni publicznej Warszawy 1955–1970, Warszawa 2007
  3. Drozdowski B., Koniec mitu. Cinéma vérité w odwrocie, “Ekran” 1965, no. 28
  4. Drozdowski B., Polak pracuje, “Film” 1970, no. 16
  5. Drozdowski B., Klaczyński Z., Polska w filmie dokumentalnym 1960–1973. Przewodnik – informator, Warszawa 1975
  6. Głowa J., Karabasza szkoła, in: Encyklopedia kina, ed. T. Lubelski, Kraków 2003
  7. Iskierko A., Współczesność na ekranie, “Ekran” 1967, no. 25
  8. Jackiewicz A., Szkoła polska filmu dokumentalnego, “Film” 1961, no. 6
  9. Jantos H., Wionczek R., Poszukiwacze prawdy o przeszłości i dniu dzisiejszym. Henryk Jantos is interviewed by Alicja Iskierko, “Ekran” 1968, no. 17
  10. Jazdon M., Władysław Ślesicki (a brochure in a DVD series Polska Szkoła Dokumentu), 2010
  11. Klaczyński Z., Dwa nurty w filmie dokumentalnym, “Ekran” 1961, no. 25
  12. Michalak A., Przełom w polskim dokumencie – program artystyczny „szkoły krakowskiej” w kontekście przemian kulturowych i politycznych lat 1968-1971, in:Kino polskie: reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka, eds. K. Klejsa, E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2008
  13. Pławuszewski P., Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego, Kraków 2017
  14. Smoleń-Wasilewska E., Dwa miesiące w Solinie, “Film” 1967, no. 23
  15. Wionczek R., Ozimek S., Historia – publicystyka – reportaż. Roman Wionczek is interviewed by Stanisław Ozimek, “Kino” 1969, no. 11
  16. Ziarnik J., Bez publicystyki nie ma dokumentu, “Ekran” 1965, no. 12