Poświęcić niepewność – prolegomena do badań nad kinem postsekularnym

Main Article Content

Anna Maria Piskorska

Abstrakt

This article undertakes the issue of defining film phenomena which put forward questions of a primary religious nature (about the meaning of life, source of evil, life after death, the existence of Absolute, etc.) in a way that is independent from major religious traditions. The author posits that describing this phenomenon in the case of European film culture is done best by employing the philosophical thought of postsecularism. Utilizing Mieke Bal’s method of cultural analysis, the author takes as an example the term “sacrifice” to point to the existence of different models by which religious topics are undertaken by the cinema. This leads to a preliminary typology of the phenomenon which differentiates between ‘apologetic’ and ‘critical’ films and, furthermore, between films that refer to particular religious traditions and those expressing a postsecular perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Piskorska , A. M. (2021). Poświęcić niepewność – prolegomena do badań nad kinem postsekularnym. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 30(39), 47-66. https://doi.org/10.14746/i.2021.39.03
Dział
Metaphysics – Transcendence – Atheism
Biogram autora

Anna Maria Piskorska , Instytut Sztuk Audiowizualnych Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Anna M. Piskorska – filmoznawczyni, teatrolożka i absolwentka studiów międzywydziałowych (filozofia, religioznawstwo, kulturoznawstwo). Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzi autorski cykl spotkań filmowych Kino w tyglu kultur oraz Spotkania filozoficzne we współpracy z firmą Gutek Film i magazynem „Filozofuj”. Jej zainteresowania to: współczesne kino artystyczne, postsekularyzm, antropologia filmu i psychologia kognitywna. W swojej pracy badawczej zajmuje się migracją pojęć do teorii filmu. Autorka kilkunastu artykułów o tematyce filmoznawczej i religioznawczej.

Bibliografia

  1. Bal M. Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, przeł. M. Bucholc, Warszawa 2012
  2. Barthes R., Śmierć autora, przeł. M. P. Markowski, „Teksty Drugie” 1999, nr 1/2, s. 250
  3. Biblia Tysiąclecia, <https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=324>, [dostęp: 2.04.2021]
  4. Britannica Encyclopedia of World Religions, red. W. Doniger, M. Frassetto, Chicago 2006
  5. Caruana J., Cauchi M., What is postsecular cinema? An introduction, [w:] Immanent Frames: Postsecular Cinema between Malick and von Trier, red. J. Caruana, M. Cauchi, New York 2018, epub
  6. Cooper S., The Soul of Film Theory, New York 2013
  7. Deacy C., Ortiz G.W., Theology and Film: Challenging the Sacred/Secular Divide, Malden 2008, epub.
  8. Donnelly S., Inglis T., The media and the Catholic Church in Ireland: reporting clerical child sex abuse, „Journal of Contemporary Religion” 2010, nr 1 (nr 25), s. 1–19
  9. Immanent Frames: Postsecular Cinema between Malick and von Trier, red. J. Caruana, M. Cauchi, New York 2018
  10. Kendall T., No God but cinema: Bruno Dumont’s Hadewijch, „Contemporary French and Francophone Studies” 2013, nr 4 (nr 17), s. 405–413
  11. Kyrlezhev A., The postsecular age: Religion and culture today, „Religion, State and Society” 2008, nr 1 (nr 36), s. 21–31
  12. Lyotard J-F., Nota o sensach przedrostka post-, [w:] J-F. Lyotard, Postmodernizm dla dzieci. Korespondencja 1982–1985, przeł. J. Migasiński, Warszawa 1998, s. 101–109.
  13. Marczak M., Poetyka filmu religijnego, Kraków 2000
  14. McLeod H., The Religious Crisis of the 1960s, New York 2007
  15. Otto R., Świętość, przeł. B. Kupis, Warszawa 1999
  16. Oxford Dictionary of Film Studies, red. A. Kuhn, G. Westwell, Oxford 2012
  17. Post-secular Philosophy. Between Philosophy and Theology, red. Phillip Blond, New York 1998
  18. Religion in Contemporary European Cinema: the Postsecular Constellation, red. C. Bradatan, C. Ungureanu, London 2014
  19. Roberts M.V., Hadewijch (mid 13th century) [w:] The Encyclopedia of Christian Civilization, red. G.T. Kurian, Malden 2011
  20. Secularisms in a Postsecular Age? Religiosities and Subjectivities in Comparative Perspective, red. J. Mapril, R. Blanes, E. Giumbelli, Cham 2017
  21. Socha P.M., Przemiana. W stronę teorii duchowości, Kraków 2014
  22. The Concise Dictionary of World Religions, red. J. Bowker, New York 2000
  23. The Post-Secular in Question: Religion in Contemporary Society, red. P.S. Gorski, D. Kyuman Kim, J. Torpey, New York 2012
  24. The Routledge Handbook of Postsecularity, red. J. Beaumont, New York – London 2018
  25. Ungureanu C., Final remarks what is the use of postsecularism? [w:] Religion in Contemporary European Cinema: the Postsecular Constellation, red. C. Bradatan, C. Ungureanu, London 2014, s. 199–219
  26. Walton S, Film and/as devotion: Bruno Dumont’s Enworlded Cinema, „Australian Journal of French Studies” 2015, nr 2 (nr 52), s. 188–203
  27. Weibler P., The re-enchantment of the world and the end of modern art, [w:] The New Visibility of Religion: Studies in Religion and Cultural Hermeneutics, red. M. Hoelzl, G. Ward, New York 2008, s. 117–127