A difficult history of light. About metaphysical ideas of “light writing” formulated before the birth of photography
Main Article Content
Abstrakt
The reflections presented in this article are devoted to Junko Theresa Mikuriya’s book, A History of Light. The Idea of Photography. It is a unique view on the search for pre-photographic origins of photography in the field of philosophical writings ranging from Plato, through the neoplatonic philosopher Jamblich’s enquiry, to the texts by Philotheus of Batos and by an early Renaissance philosopher, Marsilio Ficino. When thinking about metaphysics present in (moving and still) images, one should not forget about the metaphysics of the image itself. The idea of photography – regardless of whether we are witnessing a fundamental change in an ontological transition from an analogue to a digital form of image recording – obliges us to discuss the “history of light”, as this is what Mikuriya does. While locating the discussed concepts in the context of the history and theory of photography, as well as the archaeology of media, the author of this essay engages in a dialogue with Mikuriya and polemically discusses many of her hypotheses. Key concepts such as chalepon, photagogia, triton genos, phôteinographeisthai are analysed in order to indicate inspiring moments in the Mikuriya’s reflections, but also a kind of interpretive abuse in the process of reading and analysing philosophical texts addressing the issues of light.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Referencje
- Barthes R., Camera Lucida. Reflections on Photography, New York 1981
- Barthes R., The Pleasure of the Text, New York 1975
- Batchen G., Burning with Desire: The Conception of Photography, Cambridge, MA, – London 1999
- Batchen G., Each Wild Idea. Writing, Photography, History, Cambridge, MA, – London 2002
- Cadava E., Words of Light. Theses on the Photography of History, New Jersey 1997
- Cubitt S., The Practice of Light. A Genealogy of Visual Technologies from Prints to Pixels, Cambridge, MA, – London 2014
- Derrida J., Athens, Still Remains. The Photographs of Jean-François Bonhomme, New York 2010
- Derrida J., Khôra, [in:] J. Derrida, On the Name, Stanford 1995
- Dick K., Ziering Kofman A., Derrida J., Derrida: Screenplay and Essays on the Film, Manchester 2005
- Didi-Huberman G., Celui qui inventa le verbe „photographier”, [in:] G. Didi-Huberman, Phasmes. Essais sur L’Apparition, Paris 1998
- Digital Light, eds. S. Cubitt, D. Palmer, N. Tkacz, London 2015
- Foucault M., Orders of Things. An Archaeology of the Human Science, London – New York 2002
- Gernsheim H.A., The History of Photography from the Camera Obscura to the Beginning of the Modern Era, London 1969
- Janouch G., Conversation with Kafka, New York 2011
- Kossoy B., Hercules Florence, Pioneer of Photography in Brazil, „Image. Journal of Photography and Motion Pictures of the International Museum of Photography at George Eastman House”, 1977 vol. 20, no. 1
- Ks. Henryk Paprocki: Ikona Nowosielskiego przetrwa jako żywa sztuka. Z ks. Henrykiem Paprockim rozmawiał Karol Grabias, <https://teologiapolityczna.pl/ks-prof-henryk-paprocki-ikona-nowosielskiego-przetrwa-jako-zywa-sztuka>, accessed: 4.11.2020
- Media Archaeology. Approaches, Applications, and Implications, red. E. Huhtamo, J. Parikka, Berkeley – Los Angeles – London 2011
- Michałowska M., Sokrates patrzy w słońce, „Przegląd Kulturoznawczy” 2019, nr 3 (41)
- Mikuriya J.T., A History of Light. The Idea of Photography, London 2016
- Newhall B., The History of Photography from 1839 to the Present Day, New York 1949
- Pettersen D., The Art of Reconciliation. Photography and the Conception of Dialectics in Benjamin, Hegel, and Derrida, London 2013
- Photographic Theory, ed. J. Elkins, New York – London 2007
- Pyke S., Philosophers, London 1995
- Pyke S., Philosophers, New York 2011
- Silverman K., The Miracle of Analogy or The History of Photography, Part 1, Stanford 2015
- Tagg J., The Burden of Representation. Essays on Photographies and Histories, New York 1988
- Tagg J., The Disciplinary Frame. Photographic Truths and the Capture of Meaning, Minneapolis – London 2009
- Taminiaux P., The Paradox of Photography, Amsterdam – New York 2009
- The Philokalia. The Complete Text Compiled by St Nikodimos of the Holy Mountain in St Makarios of Corinthc. vol. 3, trance. and ed. by G.E.H. Palmer, P. Sherrard, K. Ware, London 1984
- Zielinski S., Deep Time of the Media. Toward an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Media, Cambridge, MA, – London 2006