W poszukiwaniu hierofanii – o filmie Góra Sulejmana Jelizawiety Stiszowej
Main Article Content
Abstrakt
The subject of the article is Elizaveta Stishova's film Suleiman Mountain, the action of which focuses on the Kyrgyz mountain, surrounded by religious veneration. The title place is treated as a spatial hierophany, that is, according to Mircea Eliade's concept, a place where and through which the sacred is revealed. The text will analyze the film's space-time and its symbolic dimension, and the characters' relations with the title place, especially the relationship between women and the mountain and its mythical character.
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Clottes J., Levis-Williams D., Prehistoryczni szamani. Trans i magia w zdobionych grotach oraz Po „Prehistorycznych szamanach” – polemiki i odpowiedzi, przeł. A. Gronowska, wstęp M. Ryszkiewicz, Warszawa 2009
- Driewnietjurskije mify. Po knigie O. Markowoj i K. Żanabajewa „Zołotaja kołybiel”, <http://bibliotekar.kz/kazahskaja-literatura-hrestomatija-za-6-/tengri-i-umai.html>, dostęp: 7.03.2021
- Drury N., Szamanizm, przeł. H. Smagacz, Poznań 1994
- Dżusupdżan Dż., Dalekoje echo szamana ili kamłanije po-kyrgyzskij, <https://rus.azattyk.org/a/kyrgyzstan_kamlanie_jusupjan/24361279.html>, dostęp: 5.03.2021
- Eliade M., Sacrum, mit, historia, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1974
- Eliade M., Sacrum a profanum o istocie sfery religijnej, przeł. B. Baran, Warszawa 2008
- Eliade M., Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy, przeł. i wstęp K. Kocjan, oprac. naukowe J. Tulisow, Warszawa 1994
- Eliade M., Traktat o historii religii, przeł. J. Wierusz-Kowalski, wstęp L. Kołakowski, Łódź 1993
- Nikołajewa D.A., Żenskoje bożestwo w tradicionnoj kulturie buriat priedbajkalia, „Izwiestija Rossijskogo gosudarstwiennogo pedagogiczeskogo uniwiersiteta imienija A.I. Gierciena” 2010, nr 123, s. 245–255
- Jelizawieta Stiszowa – o swojem fil’mie, sniatom w Kyrgystanie, <https://www.golosameriki.com/a/oleg-sulkin-suleiman-mountain-of-elizaveta-stishova/5046975.html>, dostęp: 1.03.2021
- Łabenda M., Dolina Fergańska w czasach islamu, Warszawa 2016
- Prokofiew W., „Suliejman Gora” – oswieżajuścieje postpostimperskoje road-movie iż Kirgizii, „Cinema Art”, 2018, nr 11/12, <https://kinoart.ru/reviews/suleyman-gora-osvezhayuschee-postpostimperskoe-road-muvi-iz-kirgizii>, dostęp: 02.03.2021
- Sztuka naskalna i szamanizm Azji Środkowej, red. A. Rozwadowski, M.M. Kośko, T.A. Dowson, Warszawa 1999
- Szyjewski A., Szamanizm, Kraków 2005
- Wierzyński A., Filmy drogi, „Iluzjon” 1990, nr 3–4, s. 11–17