Tabloidyzacja Holocaustu w kulturze popularnej
PDF (English)

Słowa kluczowe

Popular Culture
Stalag Fiction
Nazi Exploitation
Irma Grese
Josef Mengele

Jak cytować

Czaja, J. (2011). Tabloidyzacja Holocaustu w kulturze popularnej. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 8(15-16), 81–99. https://doi.org/10.14746/i.2011.15.16.05

Abstrakt

The trivialization of the Holocaust in popular culture

 

The text is an attempt to answer the question about the effects of the collision of Holocaust, recognized as a historical fact, with the mechanism of popular culture and how particular aspects of Holocaust, such as sex, violence and death, are used.

https://doi.org/10.14746/i.2011.15.16.05
PDF (English)

Bibliografia

Małgorzata Pakier, „Postmemory” jako Jgura refleksyjna w popularnym dyskursie o Zagładzie, „Kwartalnik Historii Żydów” 2005, nr 2, s. 196.

Hasło „kultura popularna”, w: Słownik kultury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 1997, s. 199.

L. L. Langer, Neutralizowanie Holokaustu, przeł. J. Mikos, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1/2, s. 141-162.

L. Saltzman, Awangarda i kicz raz jeszcze. O etyce reprezentacji, przeł. K. Bojarska, Ibidem, s. 201-215.

K. Makaruk, Czy możliwa jest komedia o Holocauście? O filmach „Życie jest piękne” Roberta Benigniego i „Pociąg życia” Radu Michaileanusa, w: Stosowność i forma. Jak opowiadać o Zagładzie, red. K. Chmielewska, M. Głowiński, K. Makaruk, A. Molisak, T. Żukowski, Kraków 2005, s. 371-385.

A. Ziębińska-Witek, Holocaust. Problemy przedstawiania, Lublin 2005.

M. Janion, Porzucić etyczną arogancję, w: Płacz generała i inne eseje o wojnie, Warszawa 2007, s. 332-333.

W. Godzic, Szybciej, więcej, głośniej, „Niezbędnik inteligenta”, dodatek do tygodnia „Polityka” 2005, nr 25, s. 31-33.

M. Komar, Opisanie i wyjaśnienie części powodów, dla której w literaturze polskiej – mam tu na myśli wielkie dzieło o czasach wojny i okupacji, „Dialog” powieść, dramat i scenariusz filmowy – nie powstało do 1973, nr 4, s. 152.

S. Sontag, Fascinating Fascism, http://www.anti-rev.org/textes/ (data odczytu: 21.02.2010).

J. Kosiński, Malowany ptak, przeł. T. Mirkowicz, Warszawa 1995, s. 142-145.

M. Czubaj, Pop-psychopaci. Kultura popularna wobec zła, „Kultura Popularna” 2002, nr 2, s. 85-92.

Z. Kisielewska, Bicze Hitlera, http://www.focus.pl/historia/artykuly/zobacz/publikacje/bicze-hitlera/ (data odczytu: 21.02.2010).

http://socyberty.com/history/irma-grese-and-ilse-koch-sisters-of-satan/ (data odczytu: 21.02.2010)

http://listverse.com/2007/09/09/top-10-most-evil-women

http://www.dafactopedia.com/2008/02/top-10-most-evil-women

http://www.amazingtopics.com/top-10-most-evil-women-world-record.html (data odczytu: 21.02.2010).

E. Karpińska-Morek, Nazistowskie zbrodniarki wojenne: Jak stały się bestiami? http://fakty.interia.pl/tylko_u_nas/news/nazistowskie-zbrodniarki-wojenne-jak-staly-sie-bestiami,1490310,,3 (data odczytu: 21.02.2010).

D.P. Brown, Piękna bestia. Zbrodnie SS-Aufseherin Irmy Grese, przeł. J.S. Zaus, Zakrzewo 2010, s. 138.

W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2008, s. 137.

http://www.ssaufseherin.fora.pl (data odczytu: 21.02.2010).

http://www.ssaufseherin.fora.pl/schnell-wichtige-fakten-uber-ss-aufseherin-irma-grese,14/zanim-umrzesz-9-historii-o-irmie-grese,29.html (data odczytu: 21.02.2010).

http://www.ssaufseherin.fora.pl/schnell-wichtige-fakten-uber-ss-aufseherin-irma-grese,14/schnell-komiks,9.html (data odczytu: 21.02.2010).

J. Szyłak, Komiks: świat przerysowany, Gdańsk 1998, s. 35.

M. Kareński-Tschurl, Estetyzacja przemocy w kinie, red. M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, współczesnym kinie popularnym, w: Przemoc na ekranie, Poznań 2001, s. 206.

Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.

Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons  Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.

Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.

Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:

  • uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
  • bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.

Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.

Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.