Pressto.

Page Header

The trivialization of the Holocaust in popular culture

Justyna Czaja

DOI: https://doi.org/10.14746/i.2011.15.16.05

Abstract


 

The text is an attempt to answer the question about the effects of the collision of Holocaust, recognized as a historical fact, with the mechanism of popular culture and how particular aspects of Holocaust, such as sex, violence and death, are used.


Keywords


Popular Culture Stalag Fiction Nazi Exploitation Grese Irma Mengele Josef

Full Text:

References


Małgorzata Pakier, „Postmemory” jako Jgura refleksyjna w popularnym dyskursie o Zagładzie, „Kwartalnik Historii Żydów” 2005, nr 2, s. 196.

Hasło „kultura popularna”, w: Słownik kultury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 1997, s. 199.

L. L. Langer, Neutralizowanie Holokaustu, przeł. J. Mikos, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1/2, s. 141-162.

L. Saltzman, Awangarda i kicz raz jeszcze. O etyce reprezentacji, przeł. K. Bojarska, Ibidem, s. 201-215.

K. Makaruk, Czy możliwa jest komedia o Holocauście? O filmach „Życie jest piękne” Roberta Benigniego i „Pociąg życia” Radu Michaileanusa, w: Stosowność i forma. Jak opowiadać o Zagładzie, red. K. Chmielewska, M. Głowiński, K. Makaruk, A. Molisak, T. Żukowski, Kraków 2005, s. 371-385.

A. Ziębińska-Witek, Holocaust. Problemy przedstawiania, Lublin 2005.

M. Janion, Porzucić etyczną arogancję, w: Płacz generała i inne eseje o wojnie, Warszawa 2007, s. 332-333.

W. Godzic, Szybciej, więcej, głośniej, „Niezbędnik inteligenta”, dodatek do tygodnia „Polityka” 2005, nr 25, s. 31-33.

M. Komar, Opisanie i wyjaśnienie części powodów, dla której w literaturze polskiej – mam tu na myśli wielkie dzieło o czasach wojny i okupacji, „Dialog” powieść, dramat i scenariusz filmowy – nie powstało do 1973, nr 4, s. 152.

S. Sontag, Fascinating Fascism, http://www.anti-rev.org/textes/ (data odczytu: 21.02.2010).

J. Kosiński, Malowany ptak, przeł. T. Mirkowicz, Warszawa 1995, s. 142-145.

M. Czubaj, Pop-psychopaci. Kultura popularna wobec zła, „Kultura Popularna” 2002, nr 2, s. 85-92.

Z. Kisielewska, Bicze Hitlera, http://www.focus.pl/historia/artykuly/zobacz/publikacje/bicze-hitlera/ (data odczytu: 21.02.2010).

http://socyberty.com/history/irma-grese-and-ilse-koch-sisters-of-satan/ (data odczytu: 21.02.2010)

http://listverse.com/2007/09/09/top-10-most-evil-women

http://www.dafactopedia.com/2008/02/top-10-most-evil-women

http://www.amazingtopics.com/top-10-most-evil-women-world-record.html (data odczytu: 21.02.2010).

E. Karpińska-Morek, Nazistowskie zbrodniarki wojenne: Jak stały się bestiami? http://fakty.interia.pl/tylko_u_nas/news/nazistowskie-zbrodniarki-wojenne-jak-staly-sie-bestiami,1490310,,3 (data odczytu: 21.02.2010).

D.P. Brown, Piękna bestia. Zbrodnie SS-Aufseherin Irmy Grese, przeł. J.S. Zaus, Zakrzewo 2010, s. 138.

W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2008, s. 137.

http://www.ssaufseherin.fora.pl (data odczytu: 21.02.2010).

http://www.ssaufseherin.fora.pl/schnell-wichtige-fakten-uber-ss-aufseherin-irma-grese,14/zanim-umrzesz-9-historii-o-irmie-grese,29.html (data odczytu: 21.02.2010).

http://www.ssaufseherin.fora.pl/schnell-wichtige-fakten-uber-ss-aufseherin-irma-grese,14/schnell-komiks,9.html (data odczytu: 21.02.2010).

J. Szyłak, Komiks: świat przerysowany, Gdańsk 1998, s. 35.

M. Kareński-Tschurl, Estetyzacja przemocy w kinie, red. M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, współczesnym kinie popularnym, w: Przemoc na ekranie, Poznań 2001, s. 206.

PRESSto2AMUR - export

Statystyki

Abstract - 169 PDF - 341

Altmetric

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015