Abstrakt
The topic of this article is part of the broader research project on lm distribution in the People’s Republic of Poland. An important base for this text is the archival resources of the Film Polski Export and Import Company, established in 1964, the year therefore chosen as the starting point of the analysis. The point of departure is 1975, when important changes in the lm import volume occurred. The article comprises of sections dedicated, respectively, to pre-selection of feature films, new releases and lms in circulation. The data on the number of released titles show that in almost the entire period under study, the total number of foreign films from other ‘people’s republics’ was lower in any given calendar year than the number of films from capitalist states. However, the fact that more films from communist countries were imported to Poland did not mean that the former had larger audiences and generated greater revenues.
Bibliografia
Chrzanowski Z., Rozpowszechnianie filmów, [in:] Kinematografia polska w XXV-leciu PRL, Warszawa 1969
Garncarz, J. Hollywood in Deutschland. Zur Internationaliesierung der Kinokultur 1925–1990, Frankfurt am Main 2013
Gębicka E., Sieć kin i rozpowszechnianie filmów, [in:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Film, kinematografia, ed. E. Zajiček, Warszawa 1994
Jak się dziś filmami handluje. Rozmowa z Alicją Ciężkowską, dyrektorem przedsiębiorstwa “Film Polski”, “Film” 1975, no. 33
Klejsa K., „Świat, który przezwyciężamy i pozostawiamy za sobą”. Import, rozpowszechnianie i widownia filmów z krajów kapitalistycznych w Polsce Ludowej w latach 1949–1956 w świetle badań archiwalnych, “Kwartalnik Filmowy” 2019, no. 108 https://doi.org/10.36744/kf.173 DOI: https://doi.org/10.36744/kf.173
Płażewski J., Film zagraniczny w Polsce, [in:] Film. Kinematografia, ed. E. Zajiček, Warszawa 1994
Płażewski J., Przywrócić polskim kinom najlepszy repertuar w Europie, „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL” 2010, no. 1(89)
Przede wszystkim – co? Ale także – gdzie i jak... Rozmowa z Henrykiem Olszewskim, dyrektorem Centrali Wynajmu Filmów, “Film” 1974, no. 1
Stott R., Crossing the Wall The Western Feature Film Import in East Germany, Bern 2012 https://doi.org/10.3726/978-3-0353-0216-5 DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-0353-0216-5
Szczutkowska J., Zagraniczna polityka kinematograficzna PRL w latach 70. XX wieku, Bydgoszcz 2021
Zajiček, E. Polska produkcja filmowa. Problem rentowności, Katowice 1983
Zdziwiony (pseud.), Łyka i łyka, “Film” 1973, no. 36
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Konrad Klejsa

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).