Abstrakt
The text discusses the social understanding of the film canon. The analyses is based on the results of the social research “Poles about Polish films. Opinions of Poles on Polish cinema and their attitudes towards Polish film production” conducted in 2019. The research findings show how Polish audiences think about the Polish film canon and how they define it, referring to their own film experiences, attitudes towards Polish productions and to beliefs about the influence of Polish cinema on culture.
Bibliografia
Assmann A., Kanon i archiwum, tłum. A. Konarzewska, [w:] Między historią a pamięcią. Antologia, red. naukowa i posłowie M. Saryusz-Wolska, Warszawa 2013, s. 74–88 https://doi.org/10.31338/uw.9788323514497 DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323514497
Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i tożsamość polityczna w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008
Cześnik M., Wstęp, [w:] M. Cześnik, B. Giza, M. Wenzel, A. Kwiatkowska, M. Żerkowska-Balas, Polacy o polskich filmach. Opinie Polaków o polskim kinie i ich postawy wobec polskiej produkcji filmowej. Badania społeczne, Warszawa 2021, s. 7–17
Cześnik M., Giza B., Wenzel M., Kwiatkowska A., Żerkowska-Balas M., Polacy o polskich filmach. Opinie Polaków o polskim kinie i ich postawy wobec polskiej produkcji filmowej. Badania społeczne, Warszawa 2021
Encyklopedia kina, red. T. Lubelski, Kraków 2003
Helman A., 100 arcydzieł kina, Kraków 2000
Hopfinger M., Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010
Klejsa K., Dlaczego 12 na 120? – czyli o kanonach i „listomanii”, <http://old.kinomuzeum.pl/dlaczego-12-na-120-czyli-o-kanonach-i-listomanii/>, dostęp: 31.05.2022
Kuhn A., Westwell G., Oxford Dictionary of Film Studies, Oxford 2012 Kurczewska J., Kanon kultury narodowej, [w:] Kultura narodowa i polityka, red. J. Kurczewska, Warszawa 2000, s. 25–63 https://doi.org/10.1093/acref/9780199587261.001.0001 DOI: https://doi.org/10.1093/acref/9780199587261.001.0001
Lundin R., The Classics are not the Canon, <https://www.catholiceducation.org/en/education/catholic-contributions/the-classics-are-not-the-canon.html>, dostęp: 4.01.2022
Mętrak K., Próby zatrzymania czasu, „Kwartalnik Filmowy” 1993/1994, t. 16, nr 1(61), s. 143–144
Skrendo A., Kanon i lektura, [w:] Kanon i obrzeża, red. I. Iwasiów, T. Czerska, Kraków 2005, s. 66–74
Szaruga L., Kanon jako przestrzeń porozumienia, [w:] Kanon i obrzeża, red. I. Iwasiów, T. Czerska, Kraków 2005, s. 123–134
Szpociński A., Kanon kulturowy, „Kultura i Społeczeństwo” 1991, t. 35, nr 2, s. 47–56
Śliwiński P., Przygody z wolnością, Kraków 2003
Święch J., Burze wokół kanonu/kanonów, [w:] Kanon i obrzeża, red. I. Iwasiów, T. Czerska, Kraków 2005, s. 13–27
Zwierzchowski P., Kanon filmowy a edukacja, [w:] Istnieć w kulturze. Istnieć w kulturach. Między teorią a praktyką edukacyjną, red. A. Rypel, D. Jastrzębska- -Golonka, Bydgoszcz 2018, s. 307–314
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Barbara Giza, Michał Wenzel
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.