Abstrakt
The aim of this article is to present stylistic measures dominating in a movie directed by John Komasa, The Hater, whose screenplay was written by Mateusz Pacewicz. Komasa’s film is an interesting example of how the selection of linguistic means and the way they function within one work can create an illusory, film version of “the art of hating” – the main impression of all the manipulations used by the film’s protagonist. Forms of manipulation, aggression, hate speech or Internet hate in The Hater’s verbal layer are particularly clearly heard thanks to repetitions, paraphrases and a very specific stylistic manoeuvre, which can be called “quotations.”
Bibliografia
Bobrowski J., „Staropolszczyzna” filmowa. Osobliwości językowe jako wykładniki stylizacji historycznej w dziełach audiowizualnych, Kraków 2020
Cegieła A., Mowa nienawiści, „Poradnik Językowy” 2020, z. 4, s. 60–70 https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.4.5 DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.4.5
Harłukowicz J., Na Marsz Niepodległości przyszli z hasłem o „Białej Europie”. Propagują narodowy socjalizm i stronią od używek. Kim są autonomiczni nacjonaliści?, „Gazeta Wyborcza” 2017 (piątek, 13 listopada), <https://wyborcza.pl/7,75398,22637091,na-marsz-niepodleglosci-przyszli-z-haslem-o-bialej-europie.html>, dostęp: 12.05.2022
Kołodziejek E., Komunikacja inkluzywna. Odpowiedzialność za słowo, <https://etykajezyka.pl/komunikacja-inkluzywna-odpowiedzialnosc-za-slowo/#_ftn1>, dostęp: 12.05.2022
Maciejewska M., Młoda Polska. O filmach Jana Komasy, „EKRANy” 2020, nr 2(54), <http://ekrany.org.pl/kino_wspolczesne/mloda-polska-o-filmach-jana-komasy/>, dostęp: 12.05.2022
Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, wyd. II popr. i uzup., Warszawa 2018
Miławska-Ratajczak M., Dialog w roli głównej. Polszczyzna we współczesnym kinie na przykładzie wybranych autorów, Kraków 2018
Miławska-Ratajczak M., „Społeczeństwo jako ciało jest pęknięte”. Zabiegi stylizacyjne w dialogach Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta na przykładzie filmów „Body/Ciało” i „Twarz”, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” 2021, vol. 28(48), nr 2, s. 299–317, https://doi.org/10.14746/pspsj.2021.28.2.18 DOI: https://doi.org/10.14746/pspsj.2021.28.2.18
Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Gdynia 2015
Pacewicz M., Sala samobójców. Hejter, scenariusz dostępny w bazie Łódzkiej Regionalnej Biblioteki Cyfrowej:<http://cybra.p.lodz.pl/dlibra/publication/21221/edition/17983?>, dostęp: 12.05.2022
Wielki słownik języka polskiego, hasło hejt, red. P. Żmigrodzki, <https://wsjp.pl/haslo/do_druku/67480/hejt >, dostęp: 12.05.2022
Wojtak M., Pojęcie stylizacji jako narzędzia opisu utworów literackich, „Stylistyka” 1994, nr 3, s. 135–142
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Małgorzata Miławska-Ratajczak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).