Abstrakt
This article is the first attempt to describe the issue of using literary texts in role-playing video games. The author discusses the function of this type of literature, with particular emphasis on its impact on immersion, and presents his own classification of literary texts used in games.
Bibliografia
Culler J., Co to jest literatura i czy to pytanie ma jakiekolwiek znaczenie?, [w:] J. Culler, Teoria literatury, przeł. Maria Bassaj, Warszawa 1998, s. 29–55
Felczak M., Komunikaty tekstowe i pismo w grach video, [w:] Zwrot cyfrowy w humanistyce Internet, Nowe media, Kultura 2.0, red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin 2013, s. 223–229
Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. Aleksander Milecki, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. t. 4, cz. 2, oprac. Henryk Markiewicz, Kraków 1996, s. 317–366
Głowiński M., Poetyka wobec tekstów nieliterackich, [w:] M. Głowiński, Poetyka i okolice, Warszawa 1999, s. 82
Kubiński P., Dystans ironiczny w grach Wiedźmin i Wiedźmin 2: Zabójcy królów, [w:] Wiedźmin. Bohater masowej wyobraźni, red. R. Dudziński, A. Flamma, K. Kowalczyk, J. Płoszaj, Wrocław 2015, s. 114–126
Kubiński P., Emersja – antyiluzyjny wymiar gier wideo, „Nowe Media” 2014, nr 4, s. 161–176, DOI: https://doi.org/10.12775/NM.2014.007
Kubiński P., Gry wideo w świetle narratologii transmedialnej oraz koncepcji światoopowieści (storyworld), „Tekstualia” 2015, nr 4(43), s. 23–36 DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.4243
Kubiński P., Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016
Kubiński P., Tożsamość emersyjna na przykładzie postaci Deadpoola, „Homo Ludens” 2015, nr 2(8), s. 80–88
Maciejewski J., „Obszary trzecie” literatury, „Teksty” 1975, nr 4, s. 89–107
Marak K., Zjawisko indie horror games: teksty niezależne, [w:] K. Marak, M. Markocki, Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze. Studia przypadków, Toruń 2016, s. 75–94
Myrdzik B., Czy immersja jest nową poetyką odbioru?, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” 2018, nr 1(9), s. 34–44
Przybyszewska A., Ku literaturze grywalnej (Kilka uwag wstępnych), „Przegląd Kulturoznawczy” 2014, nr 2(20), s. 127–147.
Wójcicka M., Tytuł a stylowo-gatunkowe zróżnicowanie tekstu, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2006, t. 24, s. 113–146
Cyberpunk 2077 (CD Project RED, 2020)
Detroit: Become Human (Quantic Dream, 2018)
Deus Ex: Rozłam ludzkości (Eidos Montréal, 2016)
Dishonored: Death of the Outsider (Arkane Studios, 2017)
God of War (SIE Santa Monica Studio, 2018)
Life is Strange (Dontnod Entertainment, 2015)
Red Dead Redemption 2 (Rockstar Games, 2018)
The Elder Scrolls V: Skyrim (Bethesda Softworks, 2011)
Wiedźmin 3: Dziki Gon (CD Project RED, 2015)
Wiedźmin 3: Dziki Gon. Krew i Wino (CD Project Red, 2016)
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Mikołaj Ołownia

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).