Abstrakt
Francisco Sousa Lobo (Portugal) touches on religious themes in many of his comics. In real life, he has been both for and against Catholics, and now he prefers to watch the world from above, sitting on a high comic book wall. In the split-book Deserto/Nuvem, which I propose to analyse in this article, he decides to create a reportage about the Catholic Carthusian order from Évora: in Deserto he presents a record of a week spent among monks, and Nuvem consists of 20 letters written to a monk. I would like to look at these comics in response to the question with which Pedro Moura concluded the Deserto/Nuvem review – “Comic-making as a form of prayer?” and through the concepts of the materiality of the comic book (Aaron Kashtan Between Pen and Pixel. Comics, Materiality, and the Book of the Future) and the performativity of the act of experiencing the comic book (Ian Hague Comics and the Senses: A Multisensory Approach to Comics and Graphic Novels).
Bibliografia
Batchelor D., Chromophobia, London 2000
Chmielewski D., Zapętlenie, Warszawa 2014
Drucker J., Graphesis. Visual Forms of Knowledge Production, Cambridge – London 2014
Figueiredo Costa S., [bez tytułu], [w:] F. Sousa Lobo, Pequenos problemas, Cascais 2018
Hague I., Comics and the Senses: A Multisensory Approach to Comics and Graphic Novels, London – New York 2014 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315883052
Hatfield Ch., Alternative Comics: An Emerging Literature, Jackson 2005
Jankowski J., Diabeł tkwi w szczególe, rynnie czy między kadrami? Czyli o polskim przekładzie McClouda raz jeszcze, „Zeszyty Komiksowe” 2018, nr 25, s. 90–101
Jankowski J., Nic, nigdzie, o niczym, Poltergeist, 24.06.2013, https://polter.pl/komiks/Przygody-Nikogo-c25731 (dostęp: 8.02.2022)
Jankowski J., Rozumiejąc przekład – czy „Zrozumieć Komiks” Scotta McClouda i „Understanding Comics. The Invisible Art.” Scotta McClouda to ten sam komiks?, „Zeszyty Komiksowe” 2017, nr 23, s. 62–78
Kashtan A., Between Pen and Pixel. Comics, Materiality, and the Book of the Future, Columbus 2018 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1khdqnk
Liniers, Macanudazo, t. 1–10, Barcelona 2015
Moura P., Nuvem/Deserto. Francisco Sousa Lobo (Chili Com Carne), Yellow Fast Crumble, 31.10.2017, https://yellowfastcrumble.wordpress.com/2017/10/31/nuvemdeserto-francisco-sousa-lobo-chili-com-carne/ (dostęp: 8.02.2022) Sousa Lobo F., Construção, [w:] Pentangulo #3, Cascais 2019
Sousa Lobo F., Deserto / Nuvem, Cascais 2017
Sousa Lobo F., O andar de cima, Lizbona 2014
Sousa Lobo F., Obsceno, [w:] Pequenos problemas, Cascais 2018
Wójcik M., Żak R., Cisza, Warszawa 2017
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Jakub Jankowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).