Abstrakt
The paper refers to the comics entitled The Book of Genesis illustrated by Robert Crumb. The main hypothesis relates to the following statement: Robert Crumb’s visual interpretation of The Book of Genesis is dominated by an anthropocentric perspective. The article consists of three main parts: remarks about the body of God, about the body of animals and about the body of humans. The representations of the body show how the process of desacralization of The Book of Genesis becomes real. Crumb’s style seems to put the dominant religious interpretation of the Book into brackets.
Bibliografia
Baratay É., Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, Gdańsk 2014
Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl. Kraków 2007
Biedrzycki B., I stworzył Crumb komiks. I widział, że dobrze. O „Księdze Genesis” Roberta Crumba, „Kultura Liberalna” nr 97 (47/2010), 16 listopada 2010, https://tinyurl.com/4pruw8vf (dostęp: 16.10.2020) de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008
Crumb R., Księga Genesis, przeł. I. Cylkow, Kraków 2010
Crumb R., Wstęp do wydania angielskiego, przeł. P. Piekarski, [w:] R. Crumb, Księga Genesis, przeł. I. Cylkow, Kraków 2010
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2001
Guthke K.S., The Gender of Death. A cultural history in art and literature, Cambridge 1999
Chaciński B., Jedyna w swoim rodzaju, Polityka, 15.12.2010, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/ksiazki/1511334,1,recenzja-ksiazki-r-crumb-ksiega-genesis.read (dostęp: 25.04.2023)
Majewski M., Bereszit. Język hebrajski biblijny dla początkujących, z. 1, Kraków 2011
Marchese D., A Genius Cartoonist Believes Child’s Play Is Anything But Frivolous [rozmowa z Lyndą Barry], The New York Times, 5.09.2022, https://www.nytimes.com/interactive/2022/09/05/magazine/lynda-barry-interview.html (dostęp: 2.09.2022)
Miller M.H., R. Crumb Means Some Offense Even from his refuge in France, the comics artist still makes America’s pulse race, The New York Times, 15.09.2022, https://www.nytimes.com/2022/09/15/t-magazine/r-crumb.html (dostęp: 11.11.2022)
Rerak S., Flegma w oku Myszki Mickey, „Magazyn Miłośników Komiksu”, nr 31, https://www.kzet.pl/2004_07/z_crumb.htm (dostęp: 14.04.2023)
Shilling Ch., The Body in Culture, Technology and Society, London 2005 DOI: https://doi.org/10.4135/9781446220818
Slone D.J., Theological Incorrectness. Why Religious People Believe What They Shouldn’t, Oxford 2004 DOI: https://doi.org/10.1093/0195169263.001.0001
Sucharski R.A., Człowiek – Boże igrzysko, [w:] Człowiek jako znak. Tom jubileuszowy dla uczczenia 70-lecia prof. dr. hab. Zbigniewa Klocha, red. E. Rudnicka et al., Warszawa 2021, s. 19–28 DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323552529.pp.19-27
Zipfel F., Fiction across Media: Toward a Transmedial Concept of Fictionality, [w:] Storyworlds across Media. Toward a Media-Conscious Narratology, red. M.-L. Ryan, J.-N. Thon, Lincoln 2014, s. 103–126 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1d9nkdg.9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Marek Kaźmierczak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).