Abstrakt
The aim of the article is to analyze how space in the video game “Dark Souls” affects various aspects of the interactive text, especially its plot and gameplay. The author focuses on the role of space in the narrative structure of the game, using storyworld concept, analyzing architecture, and the importance of items and their descriptions in constructing the narrative, which is crucial for the reconstruction of story points and also a proper understanding of the game’s religious motives. He goes on to focus on the storyworld events generated by gameplay, describing how it is influenced by space arrangement.
Bibliografia
Aarseth E., Allegories of Space. The Question of Spatiality in Computer Games, [w:] Cybertext Yearbook 2000, red. M. Eskelinen, R. Koskimaa, Jyväskylä 2001, s. 152–171
Burke E., O pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, przeł. P. Graff, Warszawa 1968
Felczak M., Audiosfery lochów, poetyki krajobrazu. Ślady estetyk romantyzmu w grach cRPG. „Panoptikum” 2020, nr 24(31), s. 28–44 DOI: https://doi.org/10.26881/pan.2020.24.03
Ford D., Giantness and Excess in Dark Souls, International Conference on the Foundations of Digital Games (FDG ’20) at Bugibba, Malta 2020 DOI: https://doi.org/10.1145/3402942.3402966
Kaczmarczyk K., O podstawowych założeniach narratologii transmedialnej i o jej miejscu wśród narratologii klasycznych i postklasycznych [w:] Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, red. K. Kaczmarczyk, Kraków 2017, s. 21–62
Kopaliński W., Słownik symboli, hasło: ogień, Warszawa 1990
Kubiński P., Gry wideo w świetle narratologii transmedialnej oraz koncepcji światoopowieści (storyworld), „Tekstualia” 2015, nr 4(43), s. 23–36 DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.4243
Kubiński P., Cyfrowe światoopowieści. Narracyjność gier wideo, [w:] Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, red. K. Kaczmarczyk, Kraków 2017, s. 309–336
Maj K.M., Światotwórstwo w perspektywie narratologicznej, [w:] Literatura popularna, t. 2: Fantastyczne kreacje światów, red. E. Bartos, D. Chwolik, P. Majerski, K. Niesporek, Katowice 2014, s. 63–82
Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, red. K. Kaczmarczyk, Kraków 2017
Newman J., Videogames, London – New York 2004 Nitsche M., Video Game Spaces: Image, Play, and Structure in 3D Worlds, Cambridge – London 2008 Pigulak J., Cut scenes, czyli film w grze. Wykorzystanie parametrów filmowego montażu w scenach przerywnikowych, [w:] Dyskursy gier wideo, red. K.M. Maj, M. Kłosiński, Kraków 2019, s. 125–144
Rollings A., Adams E., Andrew Rollings and Ernest Adams on Game Design, Indianapolis 2003
Ryan M.-L., Thon J.-N., Introduction, [w:] Storyworlds across Media. The languages of storytelling, red. M.-L. Ryan, J.-N. Thon, Lincoln – London 2014, s. 1–21 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1d9nkdg
Szymański M., Miejsca wspólne, miejsca wyobrażone. Gry komputerowe w relacji z innymi mediami, „Quart” 2017, nr 1–2(43–44), s. 139–164
Vella D., No Mastery Without Mystery: Dark Souls and the Ludic Sublime, „Game Studies” 2015, nr 15(1)
Dark Souls (PS3), metacritic.com, https://www.metacritic.com/game/playstation-3/dark-souls (dostęp: 2.07.2021)
Dark Souls (XBOX360), metacritic.com, https://www.metacritic.com/game/xbox-360/dark-souls (do- stęp: 2.07.2021)
Dark Souls: Prepare to Die Edition (PC), metacritic.com, https://www.metacritic.com/game/pc/dark-souls-prepare-to-die-edition (dostęp: 2.07.2021)
Dark Souls Wiki, https://tinyurl.com/5n7wvdrt (dostęp: 6.07.2021)
Hawkshaw, YouTube, https://www.youtube.com/c/Hawkshaw (dostęp: 2.07.2021)
The 500 Best Games of All Time, Polygon, 1.12.2017, https://www.polygon.com/features/2017/12/1/16707720/the-500-best-games-of-all-time-100-1 (dostęp: 2.07.2021)
Top 100 Video Games of All Time [2019], IGN, https://www.ign.com/lists/top-100-games (dostęp: 2.07.2021)
VaatiVidya, YouTube, https://www.youtube.com/c/VaatiVidya (dostęp: 2.07.2021)
VaatiVidya, Dark Souls Story ► Solaire and the Sun, 2012, https://www.youtube.com/watch?v=skV-q5KjrUA (dostęp: 2.07.2021)
Wikipedia, hasło: Wieża Babel, https://tinyurl.com/yjk7cra5 (dostęp: 6.07.2021)
Dark Souls (From Software, 2011)
Dark Souls: Prepare to Die Edition (From Software, 2013)
Dark Souls: Remastered (From Software, 2018)
The Elder Scrolls V: Skyrim (Bethesda Game Studios, 2011)
Wiedźmin 2: Zabójcy królów (CD Projekt RED, 2012)
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Michał Mróz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).