Uwagi o dramaturgii filmu dokumentalnego

Main Article Content

Katarzyna Mąka-Malatyńska

Abstrakt

 Comments on the Dramaturgy of Documentaries

The paper aims at analyzing the relationship between dramaturgy in documentary film and fiction film as a form of storytelling governed by similar rules. The author tries to answer questions about the methods used to shape the material in documentary films. She presents an analysis of two Polish documentaries: Siberian Lesson and Argentinean Lesson by Wojciech Staroń. The structures of both works are based on the theme of the journey. These films represent a type of drama resulting from real-life events, close Kracauer’s theory of “the found story” and Kieślowski’s “dramaturgy of reality”. They also implement the basic assumptions of the paradigm (of the mythic structures) described by Joseph Campbell and Christopher Vogler typical of fiction films.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Mąka-Malatyńska, K. (2015). Uwagi o dramaturgii filmu dokumentalnego. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 16(25), 25-41. https://doi.org/10.14746/i.2015.25.01
Dział
Temat numeru

Bibliografia

  1. L. Hunter, Kurs pisania scenariuszy, przeł. T. Szafrański, Myślenice 2013, s. 122.
  2. S.C. Bernard, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, przeł. M. Bukojemski, Warszawa 2011, s. 364.
  3. M. Łoziński, Scenariusz a realizacja w filmie dokumentalnym, praca dyplomowa napisana na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi w roku 1973, dostępna w Bibliotece PWSFTviT w Łodzi, sygn.D1046, s. 1.
  4. K. Kornacki, Polityka, psychologia i człowiek – twórczość Marcela Łozińskiego, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23, s. 166.
  5. A. Sadowska, Outsiderzy, geniusze i wielka polityka. Bohaterowie i styl dokumentów Errola Morrisa, w: Metody dokumentalne w filmie, red. D. Rode, M. Pieńkowski, Łódź 2013, s. 253.
  6. K. Klejsa, Populizm w multipleksie. Polityka i estetyka filmów Michaela Moore’a, w: Metody dokumentalne w filmie, red. D. Rode, M. Pieńkowski, Łódź 2013, s. s. 269 i n.
  7. M. Przylipiak, Kino bezpośrednie 1960–1963, Gdańsk 2007, s. 30.
  8. M. Przylipiak, Kino bezpośrednie 1963–1970.
  9. Czas autorów, Gdańsk 2014, s. 160.
  10. K. Kieślowski, Film dokumentalny a rzeczywistość, praca dyplomowa napisana na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi w roku 1970, dostępna w Bibliotece PWSFTviT w Łodzi, sygn. D1035, s. 23.
  11. M. Jazdon, Dokumenty Kieślowskiego, Poznań 2002, s. 43.
  12. W. Staroń, Argentyna bez tanga, rozm. B. Welbel, „FilmPro” 2010, nr 2, s. 32.
  13. M. Eliade, Sacrum – mit – historia, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1970, s. 142–148.
  14. Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010, s. 5 i 7.
  15. W. Staroń, Pojęcie „przemiany” na podstawie filmu „Syberyjska lekcja”, praca napisana na Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi, dostępna w Bibliotece PWSFTviT w Łodzi, sygn. D198, s. 16.
  16. Potęga mitu. Rozmowy Billa Moyersa z Josephem Campbellem, przeł. I. Kania, Kraków 2007, s. 146.
  17. W. Staroń, Pokazać, czego nie widać, rozm. M. Piwowar, „Rzeczpospolita” 2011, nr 132 (8 czerwca 2010), s. A16.
  18. S. Kracauer, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, Warszawa 1975, s. 266.
  19. W. Staroń, Lubię robić film z przeróżnych „strzępów”, rozm. D. Stopa, http://www.polishdocs.pl/pl/czytelnia/821/ [dostęp 12.12.2014].