Abstrakt
After outlining the state of research, the article presents an interpretation of Abbas Kiarostami’s film The Wind Will Carry Us (1999), made using the concept of mythic narrative developed by the author two decades ago. The author reconstructs the deep structure of the story and the mechanisms inscribed in it for the transformation of the main character, and his transition from the state of inner death to life. Taking advantage of its narrative openness and symbolic universality, he inscribes it in a close biblical context. He also considers this procedure legitimate because of the concept of “unfinished cinema” repeatedly presented and affirmed by the director.
Bibliografia
Abbott Mathew, Abbas Kiarostami and Film-Philosophy, Edinburgh University Press, Edinburgh 2017. DOI: https://doi.org/10.1515/9780748699919
Cheshire Godfrey, How to Read Kiarostami, “Cineaste” 2000, no. 25(4), pp. 8–15.
Dabashi Hamid, Close Up: Iranian Cinema Past, Present and Future, Verso, London and New York 2001.
Devi Gayatri, Humor and the Cinematic Sublime in Kiarostami’s The Wind Will Carry Us, [in:] Humor in Middle Eastern Cinema, eds. Gayatri Devi, Najat Rahman, Wayne State University Press, Detroit 2014, pp. 161–187.
Farahmand Azadeh, Perspectives on Recent (International Acclaim for) Iranian Cinema, [in:] The New Iranian Cinema: Politics, Representation and Identity, ed. Richard Tapper, I.B. Tauris, London and New York 2002, pp. 86–108.
Forstner Dorothea, Świat symboliki chrześcijańskiej, transl. Wanda Zakrzewska, Pa- weł Pachciarek, Ryszard Turzyński, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1990.
Goethe Johann Wolfgang, Nauka o barwach, transl. Tadeusz Namowicz, [in:] Johann Wolfgang Goethe, Wybór pism estetycznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981, pp. 352–386.
Jabłońska Katarzyna, Perski dywan, „Więź” 2001, no. 9, pp. 161–164.
Kalari Mahmoud, Wyreżyserowana natura, “Czas Kultury” 1999/2000, no. 6/1, pp. 138–140.
Kandyński Wasyl, O duchowości w sztuce, transl. Stanisław Fijałkowski, Państwowa Galeria Sztuki, Łódź 1996.
Kauffmann Stanley, A Momeland, “New Republic” 2000, no. 223(7), pp. 28–29. Kiarostami Abbas, An Unfinished Cinema, Sabzian, 15.05.2019, https://www.sabzian.be/text/an-unfinished-cinema (accessed: 7.04.2023).
Lippard Chris, Disappearing into the Distance and Getting Closer All the Time: Vision, Position, and Thought in Kiarostami’s The Wind Will Carry Us, “Journal of Film and Video” 2009, no. 61(4), pp. 31–40. DOI: https://doi.org/10.1353/jfv.0.0049
Saeed-Vafa Mehmaz, Rosenbaum Jonathan, Abbas Kiarostami, University of Illinois Press, Chicago 2018. DOI: https://doi.org/10.5406/j.ctv80c9w4
Sobolewski Tadeusz, Chwilowy raj, “Gazeta Wyborcza” 2011, no. 86 (14.04.2011), p. 15.
Szpulak Andrzej, Kino wśród mitów. O filmach śląskich Kazimierza Kutza, Wydawnictwo Fundacji Collegium Europaeum Gnesnense, Gniezno 2004.
Tresidder Jack, Słownik symboli. Ilustrowany przewodnik po tradycyjnych wyrażeniach obrazowych, znakach ikonicznych i emblematach, trans. Bożena Stokłosa, Wydawnictwo RM, Warszawa 2005.
Wiącek Elżbieta, Filmowe podróże Abbasa Kiarostamiego, Rabid, Kraków 2004.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Andrzej Szpulak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.