Abstrakt
In the article Middle Eastern Cinema on Polish Screens Grzegorz Fortuna Jr. analyzes the presence of films from the Middle East in Polish cinemas in 2002–2022. The author takes into account major productions from all Middle Eastern countries that have appeared on Polish screens in the last twenty years.
The aim of the article is to check to what extent film criticism and research interest in cinematography in this area translates into the actual box office success of individual titles and what factors determined the possible success of Middle Eastern films in Polish cinemas. The author primarily uses Andrew Higson’s theory and distribution research methods, focusing primarily on box office results. The article also aims to check the extent to which the digital revolution has contributed to the popularity of films from the Middle East.
Bibliografia
Adamczak Marcin, Salamon Sławomir, Kruszenie globalnego Hollywood. System holdbacks i sekwencyjność okien dystrybucyjnych a rozwój platform streamingowych, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 108, s. 243–255. DOI: https://doi.org/10.36744/kf.190
Bartosiewicz Aleksandra, Orankiewicz Agnieszka, Współczesny rynek dystrybucji kinowej w Polsce, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 108, s. 232–242. DOI: https://doi.org/10.36744/kf.197
Higson Andrew, Idea kinematografii narodowej, tłum. M. Loska, [w:] Kino Europy, red. Piotr Sitarski, Rabid, Kraków 2001, s. 9–10.
Kucharski Krzysztof, Kino Plus. Film i dystrybucja kinowa w Polsce 1990–2000, Oficyna Wydawnicza Kucharski, Toruń 2002.
Raport Badanie widowni filmowej. Raport z badania ilościowego cz. 2, https://tinyurl.com/4szn9ncj (dostęp: 29.08.2023).
Raport Box Office Polska 2019, https://tinyurl.com/336m4emk (dostęp: 29.08.2023).
Raport Box Office Polska 2020, https://tinyurl.com/4ymxsfsv (dostęp: 28.09.2023).
Raport Widz kinowy w Polsce, https://tinyurl.com/2kvewt4b (dostęp: 29.08.2023).
Rastegar Kamran, Surviving Images: Cinema, War, and Cultural Memory in the Middle East, Oxford University Press, Oxford 2015. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199390168.001.0001
Shohat Ella, Israeli Cinema: East / West and the Politics of Representation, Bloomsbury Publishing PLC, London 2010. DOI: https://doi.org/10.5040/9780755695928
Stelmach Miłosz, Kto steruje cyfrowym pociągiem? Cyfryzacja kin jako przedsięwzięcie dystrybucyjne, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 108, s. 256–265. DOI: https://doi.org/10.36744/kf.198
Stokes Melvyn, Sipière Dominique, Out of Many, One: European film-makers construct the United States, „European Journal of American Studies” 2010, nr 5–4. DOI: https://doi.org/10.4000/ejas.8650
Tapper Richard, The New Iranian Cinema: Politics, Representation and Identity, Bloomsbury Publishing PLC, London 2002.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Grzegorz Fortuna Jr.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.