Abstrakt
The article focuses on outlining the potential direction of research on the Polish audiovisual market in the face of its platformization. The aim is to analyze and problematize the contexts of cooperation between an independent, local production company and a global platform in the film production process. It is an attempt to capture the characteristics of this cooperation by juxtaposing general industry practices with work culture, standards and rules specific to selected platforms and the long-term effect in the form of a potential impact on the diversification of production and its content. The outlined issues will be analyzed on the basis of industrial reflexivity based on cooperation with Netflix and HBO Max, collected using the method of partially structured in-depth interviews.
Finansowanie
Miniatura 5 nr 2021/05/X/HS2/01706 finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki
Bibliografia
Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.
Adamczak Marcin, Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014.
Adamczak Marcin, Salamon Sławomir, Kruszenie globalnego Hollywood. System „holdbacks” i sekwencyjność okien dystrybucyjnych a rozwój platform streamingowych, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 108, s. 243–255. DOI: https://doi.org/10.36744/kf.190
Appadurai Arjun, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, tłum. i wstęp Zbigniew Pucek, Universitas, Kraków 2005.
Caldwell John Thornton, Production Culture: Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television, Duke University Press, Durnham 2008. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822388968
Dams Tim, Reed Hastings: Netflix is “biggest builder of cross-European culture in the EU”, Screen Daily, 6.03.2023, https://tinyurl.com/3bbeebr2 (dostęp: 24.08.2023).
Goodell Gregory, Sztuka produkcji filmowej. Podręcznik dla producentów, tłum. Magdalena Konopa, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2019.
Havens Timothy, Lotz Amanda D., Tinic Serra, Critical Media Industry Studies: A Research Approach, „Communication, Culture & Critique” 2009, nr 2(2), s. 234–253. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1753-9137.2009.01037.x
kk, HBO rozpoczyna produkcję filmów dokumentalnych w Polsce, Wirtualne Media, 5.06.2006, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/hbo-rozpoczyna-produkcje-filmow-dokumentalnych-w-polsce (dostęp: 17.08.2023).
Lotz Amanda D., Zrozumieć telewizję u progu ery post-sieci [post-network era], tłum. Małgorzata Poks, [w:] Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. Tomasz Bielak, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011, s. 86–113.
Macnab Geoffrey, HBO Max pledges ongoing support of vibrant doc scene in central and southeastern Europe, Screen Daily, 18.08.2023, https://tinyurl.com/yeyv7hcr (dostęp: 24.08.2023).
Poell Thomas, Three Challenges for Media Studies in the Age of Platforms, „Television & New Media” 2020, nr 21(6), s. 650–657. DOI: https://doi.org/10.1177/1527476420918833
Prezes Netflix, Reed Hastings, ogłasza kolejne inwestycje w Polsce, Polska Agencja Prasowa, 6.12.2022, https://tinyurl.com/ykccemfp (dostęp: 24.08.2023).
Richter Robert, Who Is an Independent Producer?, „Journal of Film and Video” 1986, nr 38(1), s. 21–23.
Szostak Sylwia, Grzegorz Łoszewski o sytuacji polskich scenarzystów. „Zmagamy się ze środowiskowymi wyzwaniami”, Interia, 23.08.2023, https://tinyurl.com/27xsr777 (dostęp: 24.08.2023).
Szostak Sylwia, Netflix: najpopularniejszy serwis streamingowy w Polsce. Recepta na sukces, Interia, 9.08.2023, https://tinyurl.com/54pafzwj (dostęp: 23.08.2023).
Tracewicz Joanna, 2018 rok to dopiero początek. Netflix twierdzi, że się rozkręca i planuje jeszcze więcej seriali, Spider’s Web, 18.04.2018, https://rozrywka.spidersweb.pl/netflix-planuje-wiecej-seriali (dostęp: 17.08.2023).
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Iwona Morozow
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.