Spróchniałe gałęzie. Upadek rodziny w Buddenbrookach Tomasza Manna i Zmierzchu bogów Luchina Viscontiego
PDF

Słowa kluczowe

Thomas Mann
Buddenbrooks
Luchino Visconti
The Damned
the fall of the family
literary inspiration in film

Jak cytować

Sławnikowski, J. (2024). Spróchniałe gałęzie. Upadek rodziny w Buddenbrookach Tomasza Manna i Zmierzchu bogów Luchina Viscontiego. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 36(45), 185–199. https://doi.org/10.14746/i.2024.36.45.9

Abstrakt

The topic of this article is the depiction of the fall of the family in Luchino Visconti’s film The Damned and Thomas Mann’s novel Buddenbrooks, which served as a major inspiration for the former. The comparison of both works centers on two pairs of opposite attributes: the fall of the Buddenbrooks is characterised as gradual and internal, whereas the von Essenbeck family from The Damned declines in a rapid and external manner. These differences are studied in connection with such issues as the role of historical events in both works, the similiarities and dissimilarities between certain characters, as well as the impact of Shakespeare’s Macbeth on the narrative structure of The Damned. The nature of Visconti’s inspiration with Mann’s work and the connection between both artists are also discussed.

https://doi.org/10.14746/i.2024.36.45.9
PDF

Bibliografia

Bacon Henry, Visconti: Explorations of Beauty and Decay, Cambridge University Press, Cambridge 1998. Helman Alicja, Palimpsesty Luchina Viscontiego, [w:] Mistrzowie kina europejskiego, red. Kazimierz Sobotka, STO Films, Łódź 1996, s. 205–225. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139173094

Helman Alicja, Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001.

Honsza Norbert, Tomasz Mann – arystokrata ducha, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1993.

Lucács Georg, Buddenbrookowie, tłum. B. Tarnas, [w:] Tomasz Mann w oczach krytyki światowej, wyb. Aleksander Rogalski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1975, s. 37–46.

Mann Tomasz, Buddenbrookowie, t. 1–2, tłum. Ewa Librowiczowa, Książka i Wiedza, Warszawa 1988.

Mann Tomasz, Lubeka jako duchowa forma życia, tłum. Irena i Egon Naganowscy, [w:] Tomasz Mann, O sobie. Wybór pism autobiograficznych, Czytelnik, Warszawa 1971, s. 5–26.

Nivelle Armand, Struktura „Buddenbrooków”, tłum. Maria Boduszyńska-Borowikowa, [w:] Tomasz Mann w oczach krytyki światowej, wyb. Aleksander Rogalski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1975, s. 47–73.

Ranicki Marceli, Z dziejów literatury niemieckiej (fragmenty), Warszawa 1955, [w:] Tomasz Mann w krytyce i literaturze polskiej, wyb. i oprac. Roman Dziergwa, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2003, s. 207–222.

Rogalski Aleksander, Tomasz Mann: dzieje rozwoju osobowości twórczej, Pax, Warszawa 1975.

Schifano Laurence, Luchino Visconti: ogień namiętności, tłum. Elżbieta Radziwiłłowa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2010.

Wojnicka Joanna, Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego, Rabid, Kraków 2001.

Wydmuch Marek, Tomasz Mann, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979.