Abstrakt
Instagram is a social network platform intended for communication between the creator of information and its recipients, as well as between the recipients themselves. The driving force of Instagram has been recognised by many artists that decided to promote their creative work on this platform. This social network is also used to fulfil advertising contracts that the artists have concluded with companies. The question therefore is whether the number of followers is mainly affected by the artistic achievements of their authors or by out-of-art marketing activities? Instagram contains many profiles of people involved in other branches of art, including painting. It seems that due to the field of art they deal with, the private life of an artist painting pictures is not as interesting as the life of popular actors or singers. As a result, their profiles are mainly concentrated on presenting artistic achievements using a platform that helps them reach a broad spectrum of viewers. This article provides a selective review of popular profiles of artists, taking into consideration the way in which they present their art on the Internet and how the artist communicates with users, as well as how the communication between users themselves looks.
Bibliografia
@banksy, https://www.instagram.com/p/B_Aqdh4Jd5x/?hl=en (accessed: 7.02.2023).
Beeple’s opus, Christie’s, 2022, https://www.christies.com/features/monumental-collage-by-beeple-is-first-purely-digital-artwork-nft-to-come-to-auction-11510-7.aspx (accessed: 19.03.2023).
Cembrowska Alicja, Dziś Światowy Dzień Sztuki, a ona cię dalej nudzi jak w szkole? Zajrzyj na te 7 kont i odczaruj ją, na: Temat, 15.04.2022, https://natemat.pl/406894,najlepsze-konta-na-instagramie-o-dzielach-sztuki (accessed: 21.02.2023).
Chobot Kamila, Instagram jako skuteczny instrument komunikacji marketingowej, “Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Eko- nomiczne” 2019, vol. 30, pp. 43–59. DOI: https://doi.org/10.19195/1733-5779.30.4
Flora Yukhnovich, Victoria Miro, 2022 https://www.victoria-miro.com/artists/225-flora-yukhnovich/ (accessed: 19.03.2023).
Funk Mirna, Została brutalnie zabita za to, że spod chusty wystawały jej włosy, Onet, 4.10.2022, https://kultura.onet.pl/wywiady-i-artykuly/shahrzad-osterer-o-smierci-mahsy-amini-hidzab-jako-symbol-opresji/94t5067 (accessed: 5.13.2023).
Golka Marian, Socjologiczny obraz sztuki, Wydawnictwo ARS NOVA, Poznań 1996.
Gorządek Ewa, Wilhelm Sasnal, Culture.pl, 2014, https://culture.pl/pl/tworca/wilhelm-sasnal (accessed: 23.03.2023).
Jak Instagram zmienia świat sztuki, Czy popularność #artselfie kształtuje strategie artystów i galerii?, i-D, 2016, https://i-d.vice.com/pl/article/pab5ym/jak-instagram-zmienia-swiat-sztuki (accessed: 20.11.2022).
Kłoskowska Antonia, Modele społeczne i kultura masowa, “Przegląd Socjologiczny” 1959, no. 13(2), pp. 46–71.
La vita e le mostre, Roberto Ferri, 2022, https://www.robertoferri.net/biography/ (accessed: 19.03.2023).
Matuchniak-Krasuska Anna, Emocje w polu dóbr symbolicznych. Od Leonarda da Vinci do Jerzego Dudy-Gracza, “Przegląd Socjologii Jakościowej” 2013, vol. 9(2), pp. 46–69. DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.2.03
Matuchniak-Krasuska Anna, Problematyka komunikowania w socjologii sztuki, “Przegląd Socjologiczny” 1981, vol. 33, pp. 217–236.
Niziołek Katarzyna, Sztuka społeczna. Koncepcje, dyskursy, praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Białostockiego, Białystok 2015.
Piotr Uklański: Ottomania, Luksemburg + CO, 2019, https://luxembourgco.com/exhibitions/66/works/ (accessed: 20.03.2023).
Plinta Karolina, Instagramy polskiego świata sztuki, Magazyn Szum, 20.01.2017, https://magazynszum.pl/instagramy-polskiego-swiata-sztuki/ (accessed: 21.03.2023).
Promocja artystów na Instagramie, Media&Work, 30.01.2019, https://media-work.pl/promocja-artysta-instagram (accessed: 18.11.2022).
Roguski Artur, Użytkownicy social media w Polsce i na świecie, Why So Social, 2021, https://www.whysosocial.pl/uzytkownicy-social-media-w-polsce-i-na-swiecie (accessed: 15.10.2022).
Rozdzielczość zdjęć udostępnianych na Instagramie, Facebook, https://www.facebook.com/help/instagram/1631821640426723 (accessed: 20.03.2023).
Rycicka Agnieszka, Brasse Rebecca, Dismaland. Makabryczny park rozrywki, DW, 27.08.2015, https://www.dw.com/pl/dismaland-makabryczny-park-rozrywki/a-18677676 (accessed: 17.11.2022).
Tadeusiewicz Ryszard, Jak powstały Instagram i TikTok, Rzeczpospolita, 18.02.2021, https://www.rp.pl/historia/art8668171-jak-powstaly-instagram-i-tiktok, (accessed: 12.10.2022).
Teofilak Wiesław, Czy warto założyć konto twórcy na Instagramie?, Beeffective, 6.01.2020, https://beeffective.pl/blog/czy-warto-zalozyc-konto-tworcy-na-instagramie/ (accessed: 7.11.2022).
Welman Małgorzata, Ich obrazy kosztują miliony. Kim są najdrożsi współcześni polscy artyści? Jak wyglądają ich dzieła?, Wyborcza.pl, 2018, http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/1,13,23171428,146952,Ich-obrazy-kosztuja-miliony--Kim-sa-najdrozsi-wspo.html (accessed: 21.03.2023).
Wenderlich Paulina, Kultura masowa – aktywni konsumenci, bierni obywatele? Implikacje w sferze publicznej, “Świat Idei i Polityki” 2015, vol. 14, pp. 413–430. DOI: https://doi.org/10.15804/siip201522
Wolszczak Ewelina, Konto twórcy czy firmowe na Instagramie?, Marketing w Pigułce, 2019, http://www.marketing-w-pigulce.pl/social-media/konto-tworcy-czy-firmowe-na-instagramie (accessed: 17.10.2022).
Zalewska-Bochenko Agnieszka, Portale społecznościowe jako element społeczeństwa informacyjnego, “Studia Informatica Pomerania” 2016, no. 2(40), pp. 87–97. DOI: https://doi.org/10.18276/si.2016.40-08
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Garwol
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.