Mikrohistorie, mikrometraże i mikrodokumenty. O skomplikowanych relacjach historii i form lapidarnych w audiowizualnej kulturze cyfrowej
Okładka czasopisma Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, tom 38, nr 47, rok 2025, tytuł Faces of Visual History
PDF

Słowa kluczowe

history
microhistory
digital culture
digital history
documentary film
social media

Jak cytować

Sołodki, P. (2025). Mikrohistorie, mikrometraże i mikrodokumenty. O skomplikowanych relacjach historii i form lapidarnych w audiowizualnej kulturze cyfrowej. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 38(47), 9–24. https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.1

Abstrakt

This article uses the categories of microhistory, microshort and microdocumentary, for which the context is contemporary digital environments, with a particular emphasis on social media. As microhistory as a research method and microshort and microdocumentary as concise audiovisual forms are underrepresented categories in contemporary historiography and film studies, the author juxtaposes them in the text, examining the points of intersection between them and the resulting phenomena. The aim of the article is to answer the following questions: (1) To what extent is it possible to analyse microdocumentaries using micro-historical tools?; (2) To what extent is it possible to integrate microdocumentaries into the scope of micro-historical research?; (3) How can this juxtaposition broaden the realisation and research scope of both microshorts and microhistory?

https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.1
PDF

Bibliografia

Albuquerque Paula, The Webcam as an Emerging Cinematic Medium, Amsterdam University Press, Amsterdam 2018. DOI: https://doi.org/10.1515/9789048536733

Apor Péter, The Joy of Everyday Life. Microhistory and the History of Everyday Life in the Socialist Dictatorships, „East Central Europe/ECE” 2007–2008, 2007–2008, nr 34–35(1–2), s. 185–218. DOI: https://doi.org/10.1163/18763308-0340350102009

Bresnick Ethan, Intensified Play. Cinematic Study of TikTok, https://www.researchgate.net/publication/335570557_Intensified_Play_Cinematic_study_of_TikTok_mobile_app (dostęp: 18.07.2024).

Burke Peter, Historia kulturowa. Wprowadzenie, tłum. Justyn Hunia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.

Collins Harry, Czy wszyscy jesteśmy ekspertami?, tłum. Ewa Bińczyk, Janusz Grygieńć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

Cuevas Efrén, Filming History from Below. Microhistorical Documentaries, Columbia University Press/Wallflower, New York 2022. DOI: https://doi.org/10.7312/cuev19596

Domańska Ewa, Posłowie. Historia antropologiczna. Mikrohistoria, [w:] Natalie Zemon Davis, Powrót Martina Guerre’a, tłum. Przemysław Szulgit, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2011.

Domańska Ewa, Spotkania w międzyświatach, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2005.

Ginzburg Carlo, Poni Carlo, The Name and the Game. Unequal Exchange and the Historiographic Marketplace, [w:] Microhistory and the Lost People of Europe, red. Edward Muir, Guido Ruggiero, Johns Hopkins University Press, Baltimore–London 1991.

Hesselberth Pepita, Poulaki Maria, Introduction. Screen | Capture | Attention, [w:] Compact Cinematics. The Moving Image in the Age of Bit-Sized Media, red. Pepita Hesselberth, Maria Poulaki, Bloomsbury, New York 2017. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501322297

Houston J. Brian, McKinney Mitchell S., Thorson Esther et al., The Twitterization of Journalism. User Perceptions of News Tweets, „Journalism” 2018, nr 21(5), s. 614–632. DOI: https://doi.org/10.1177/1464884918764454

Jachymek Karol, Sawicka Urszula, Juda Łukasz, O krótkich formach medialnych w (cyber)kulturze, „Kultura Współczesna” 2024, nr 2(127), s. 10–15. DOI: https://doi.org/10.32798/dlk.1359

Kaczmarczyk Katarzyna, O podstawowych założeniach narratologii transmedialnej i o jej miejscu wśród narratologii klasycznych i postklasycznych, [w:] Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, red. Katarzyna Kaczmarczyk, Universitas, Kraków 2017.

Kaye D. Bondy Valdovinos, Zeng Jing, Wikström Patrik, TikTok. Creativity and Culture in Short Video, Polity Press, Cambridge 2022.

Magnússon Sigurður G., Szijártó István M., What is Microhistory. Theory and Practice, Routledge, London–New York 2013. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203500637

Manovich Lev, Instagram as a Narrative Platform, https://www.academia.edu/116285150/Instagram_as_a_narrative_platform (dostęp: 10.09.2024).

Mostrady Ahmed, Sanchez-Lopez Eva, Gonzalez-Sanchez Andres Filipe, Microlearning and Its Effectiveness in Modern Education. A Mini Review, „Acta Pedagogia Asiana” 2024, nr 4(1), s. 33–42. DOI: https://doi.org/10.53623/apga.v4i1.496

Narojczyk Krzysztof, W kierunku historii cyfrowej. Nowe możliwości – nowe wyzwania, „Res Publica” 2016, nr 42, s. 329–350. DOI: https://doi.org/10.17951/rh.2016.42.329-350

Ogonowska Agnieszka, Typy eksperta. Koegzystencja „starych” i „nowych” ekspertów we współczesnej sferze publicznej i przestrzeniach medialnych, „Kultura Współczesna” 2023, nr 2(122), s. 120–134.

Powierska Aleksandra, W sieci mediów społecznościowych. Teorie i metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2024.

Smołucha Danuta, Humanistyka cyfrowa w badaniach kulturowych. Analiza zjawiska na wybranych przykładach, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, Kraków 2021.

Szczęsna Ewa, O myśleniu narracyjnym i jego cyfrowej reprezentacji, [w:] Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, red. Katarzyna Kaczmarczyk, Universitas, Kraków 2017.

Woodbury Rex, The TikTokization of Everything, Digital Native, 28.09.2022, https://www.digitalnative.tech/p/the-tiktokization-of-everything (dostęp: 11.09.2024).