Narratywizowanie przeszłości w cyfrowym ego-dokumencie na przykładzie gry autobiograficznej Cosmic Top Secret
Okładka czasopisma Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, tom 38, nr 47, rok 2025, tytuł Faces of Visual History
PDF

Słowa kluczowe

historical games
autobiographical games
ego-document
historical narrative
historical culture
Cold War

Jak cytować

Pigulak, M. (2025). Narratywizowanie przeszłości w cyfrowym ego-dokumencie na przykładzie gry autobiograficznej Cosmic Top Secret. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 38(47), 129–153. https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.8

Abstrakt

The article addresses the problem of narrativizing the past in a digital ego-documentary using the example of the game Cosmic Top Secret (Klassefilm, 2018), directed by Trine Laier. The analysis combines a game studies perspective with the methodology of history, focusing on how an autobiographical game can serve as a vehicle for reflection on memory, identity, and historical experience. The central focus of the text is the game as a form of digital ego-document that emphasizes the subjective dimension of individual history (closely based on Laier’s personal experiences), situated within the broader context of the Cold War and historical culture (analysed in relation to Danish collective memory). The author analyses Laier’s design and narrative strategy, highlighting the use of historical sources, gameplay structures, and collage aesthetics. Cosmic Top Secret is presented as an example of a new form of autobiographical storytelling, in which interactivity fosters both personal engagement with the past and critical reflections on history.

https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.8
PDF

Bibliografia

Altman Rick, Gatunki filmowe, tłum. Maria Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Anderson Sky LaRell, The Interactive Museum. Video Games as History Lessons Through Lore and Affective Design, „E-Learning and Digital Media” 2019, nr 16(3), s. 177–195. DOI: https://doi.org/10.1177/2042753019834957

Chapman Adam, Digital Games as History. How Videogames Represent the Past and Offer Access to Historical Practice, Routledge, New York–London 2016.

Cosmic Top Secret – oficjalna strona WWW gry, https://www.cosmictopsecretgame.com/ (dostęp: 31.03.2025).

Cosmic Top Secret – oficjalny kanał na YouTube, T & „Cosmic Top Secret” @GDC Flashforward, https://youtu.be/-Egh6uic0Yc?si=qcg7N0W4AoM9ZgMG (dostęp: 31.03.2025).

Cosmic Top Secret – Press Release (materiał z Dysku Google należącego do producenta gry), https://docs.google.com/document/d/1mYvFvaOH0ikU1uj3UNVlump0SBD6gnYXYyr3p-CjBm0/edit?pli=1&tab=t.0 (dostęp: 31.03.2025).

Dalager Ditlevsen Søren, Trines mor og far arbejdede på tophemmelige militære projekter. Nu afslører hun dem – i et computerspil, DR, 17.11.2018, https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/trines-mor-og-far-arbejdede-paa-tophemmelige-militaere-projekter-nu (dostęp: 31.03.2025).

Dam Freja, Espionage and Cutouts, Det Danske Filminstitut, 8.11.2017, https://www.dfi.dk/en/english/news/espionage-and-cutouts (dostęp: 31.03.2025).

Det Danske Filminstitut, Var far spion?, 15.06.2012, https://www.dfi.dk/nyheder/var-far-spion (dostęp: 31.03.2025).

Domańska Ewa, Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2005.

Fernández Vara Clara, The Tribulations of Adventure Games. Integrating Story into Simulation Through Performance (praca dyplomowa), Georgia Institute of Technology, Atlanta 2009.

Gallagher Rob, Humanising Gaming? The Politics of Posthuman Agency in Autobiographical Videogames, „Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies” 2022, nr 28(2), s. 359–373. DOI: https://doi.org/10.1177/13548565221083485

Harris John, „Cosmic Top Secret” and a Path to Autobiographical Game Design, Game Developer, 8.01.2019, https://www.gamedeveloper.com/design/-i-cosmic-top-secret-i-and-a-path-to-autobiographical-game-design (dostęp: 31.03.2025).

Historiska Dages – oficjalna strona WWW festiwalu, https://historiskedage.dk/koldkrigsmuseum-stevnsfort-vinder-historiske-dages-fornyelsespris/ (dostęp: 31.03.2025).

Jensen Bent, Ulve, Får Og Vogtere. Den Kolde Krig i Danmark 1945–1991, Gyldendal, København 2014.

Jensen Niels, Den hemmelige krig. Truslerne mod Danmark 1949–1990, Kriminalforlaget, Federiksberg C 2022.

Knoop Joseph, This Developer Made a Game about her Parents’ Jobs as Spies, PC Gamer, 31.08.2022, https://www.pcgamer.com/this-developer-made-a-game-about-her-parents-jobs-as-spies/ (dostęp: 31.03.2025).

Mariager Rasmus, Danish Cold War Historiography, „Journal of Cold War Studies” 2018, nr 20(4), s. 180–211. DOI: https://doi.org/10.1162/jcws_a_00825

Mascuch Michael, Dekker Rudolf, Baggerman Arianne, Egodocuments and History. A Short Account of the Longue Durée, „The Historian” 2016, nr 78(1), s. 11–56. DOI: https://doi.org/10.1111/hisn.12080

Mochocki Michał, Heritage, Authenticity, and the Fiction/Nonfiction Dualism in „Attentat 1942”, [w:] Games and Narrative. Theory and Practice, red. Barbaros Bostan, Springer Nature, Berlin 2021, s. 281–298. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-81538-7_18

Myślenie historyczne. Część I: Jörn Rüsen, Nadawanie historycznego sensu, tłum. Rafał Żytyniec, red. Robert Traba, Holger Thünemann, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2015.

Parkin Simon, The Biographical Video Games Playing at Real Life, The Guardian, 2.07.2017, https://www.theguardian.com/technology/2017/jul/02/biographical-video-games-real-life-simon-parkin (dostęp: 31.03.2025).

Pigulak Joanna, Pigulak Marcin, Światotwórcze funkcje rekwizytu. Collectibles w dylogii „The Last of Us” jako źródło wiedzy o przeszłości, „Przestrzenie Teorii” 2023, nr 40, s. 129–151. DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2023.40.7

Pigulak Marcin, Gry pamięci. „Valiant Hearts: The Great War” i „My Memory of Us” w perspektywie kultury historycznej, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2021, nr 29(38), s. 144–160. DOI: https://doi.org/10.14746/i.2021.38.09

Retsbo Ole, Danmark i den kolde krig. De afgørende beslutninger, DR, København 2008.

Roszak Stanisław, Ego-documents. Some Remarks about Polish and European Historiographical and Methodological Experience, „Biuletyn Polskiej Myśli Historycznej” 2013, nr 8, s. 27–42. DOI: https://doi.org/10.12775/BPMH.2013.001

Rüsen Jörn, Evidence and Meaning. A Theory of Historical Studies, Berghahn Books, New York–Oxford 2019.

Skotarczak Dorota, Kilka uwag o historii wizualnej, „Klio Polska. Studia i Materiały z Dziejów Historiografii Polskiej” 2016, t. 8, s. 117–130. DOI: https://doi.org/10.12775/KlioPL.2016.08

Smołucha Danuta, Humanistyka cyfrowa w badaniach kulturowych. Analiza zjawisk na wybranych przykładach, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków 2021.

Szacka Barbara, Czas przeszły – pamięć – mit, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.

Szulakiewicz Władysława, Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2013, nr 16, s. 65–84. DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2013.006

The Cold War – and the Nordic Countries. Historiography at a Crossroads, red. Thorsten B. Olesen, University Press of Southern Denmark, Odense 2004.

Tinning Morten, Lubinski Christina, Ego-documents in Management and Organizational History, „Management & Organizational History” 2022, nr 17(3–4), s. 166–188. DOI: https://doi.org/10.1080/17449359.2022.2158107

Topolski Jerzy, Metodologia historii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.

Werning Stefan, The Persona in Autobiographical Game-Making as a Playful Performance of the Self, „Persona Studies” 2017, nr 3(1), s. 28–42. DOI: https://doi.org/10.21153/ps2017vol3no1art650