Abstrakt
Historical spots published on YouTube accompany upcoming historical anniversaries. They are a transmedia genre, possessing the features of advertising, while at the same time adapting the experience of historical film in the process of discussion about a specific “product”, namely, a historical anniversary. Combining the techniques of two different genres, advertising and film, strengthens the basic function of the spot, which is to attract viewers’ attention through the formula of a film narrative, engaging in the story and encouraging discussion. The aim of this article is to recognize how advertising and film techniques, used in parallel, increase the chance of constructing an engaging message in the difficult area of historical memory.
Bibliografia
Bednarek Monika, Corpus-Assisted Multimodal Discourse Analysis of Television and Film Narratives, [in:] Corpora and Discourse Studies: Integrating Discourse and Corpora, eds. Paul Baker, Tony McEnery, Palgrave Macmillan UK, London 2015, pp. 63–87. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137431738_4
Bezemer Jeff, Carey Jewitt, Multimodal Analysis: Key Issues, [in:] Research Methods in Linguistics, ed. Lia Litosseliti, Continuum, London 2010, pp. 180–197.
Białous Maciej, Społeczna konstrukcja filmów historycznych: Pamięć zbiorowa i polityka pamięci w kinematografii polskiej lat 1920–2010, PhD thesis University of Bialystok, Białystok 2015.
Białous Maciej, Gliński Piotr, Internet jako medium pamięci zbiorowej młodych ludzi: Przykład sieciowej aktywności wokół filmu Miasto 44, “Studia Podlaskie” 2016, vol. 24, pp. 315–327. DOI: https://doi.org/10.15290/sp.2016.24.13
Czarnecka Wiktoria, Marketing historyczny: Czy umiemy mądrze korzystać z historii?, CeDeWu sp. z.o.o., Warszawa 2023.
Fickers Andreas, Towards a New Digital Historicism? Doing History in the Age of Abundance, “Journal of European Television History and Culture” 2012, no. 1, pp. 19–26. DOI: https://doi.org/10.18146/2213-0969.2012.jethc004
Gregory Gary D., Munch James M., Cultural Values in International Advertising: An Examination of Familial Norms and Roles in Mexico, “Psychology & Marketing” 1997, no. 14(2), pp. 99–119. DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6793(199703)14:2<99::AID-MAR1>3.0.CO;2-I
Guitart Ivan A., Stremersch Stefan, The Impact of Informational and Emotional Television Ad Content on Online Search and Sales, “Journal of Marketing Research” 2021, no. 58(2), pp. 299–320. DOI: https://doi.org/10.1177/0022243720962505
Hensoldt-Fyda Magdalena, Zdrowy rozsądek czy bezkrytyczny optymizm? Wokół perswazji w przekazie reklamy społecznej “Kopiuj-wklej. Pokaż mi ten lepszy świat, “Studia Socialia Cracoviensia” 2018, vol. 10, no. 1(18), pp. 221–233. DOI: https://doi.org/10.15633/ssc.2608
Jakubowski Witold, Film jako medium edukacyjne, “Studia Edukacyjne” 2018, no. 47, pp. 95–113. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.47.7
Jenkins Kyle A., The Reel Truth: The Importance of Historical Accuracy in Film, master thesis Eastern Washington University Cheney, Washington, Washington 2020. Available at: https://dc.ewu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1653&context=theses.
Kalinowska-Żeleźnik Anna, Kuczamer-Kłopotowska Sylwia, Storytelling w przekazie reklamowym marki Allegro, “Zarzadzanie Mediami = Media Management” 2020, no. 8(3), pp. 210–214. DOI: https://doi.org/10.4467/23540214ZM.20.032.12050
Kjær Jensen Signe, Salmose Niklas, Media and Modalities: Film, [in:] Intermedial Studies An Introduction to Meaning Across Media, eds. Jørgen Bruhn, Beate Schirrmacher, Routledge, London 2022, pp. 28–41. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003174288-2
Kozłowska Anna, Bohater reklamowy, czyli jak budować wiarygodność w reklamie, “Studia i Prace. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego” 2013, no. 1(13), pp. 119–137, https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/1769 DOI: https://doi.org/10.33119/KKESSiP.2013.1.5
Krajewski Mirosław, O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego, Oficyna Wydawnicza Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica WN Novum Sp. z.o.o., Płock 2020.
Krawczak Ada, Drozdowski Mateusz, Najpopularniejsze polskie portale historyczne – próba analizy pod względem merytorycznym oraz user experience (doświadczeń użytkownika), “AUPC Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2021, no. 19, pp. 536–561. DOI: https://doi.org/10.24917/20811861.19.34
Mortimer Kathleen, Grierson Samantha, The Relationship Between Culture and Advertising Appeals for Services, “Journal of Marketing Communications” 2010, no. 16(3), pp. 149–162. DOI: https://doi.org/10.1080/13527260802614229
O’Halloran Kay L., Smith Bradley A., Multimodal Text Analysis, [in:] The Encyclopaedia of Applied Linguistics, ed. Carol A. Chapelle, 2012, pp. 1–5. DOI: https://doi.org/10.1002/9781405198431.wbeal0817
Rees Jonathan, Teaching History with YouTube, “Perspectives on History” 2008, no. 46(5), p. 18.
Skrzypczak Piotr, Nowe źródło historii? Redefinicja gatunku filmu historycznego w dzisiejszym kinie polskim, “Media-Culture-Social Communication” 2017, no. 3(13), pp. 29–51. DOI: https://doi.org/10.31648/mkks.2972
Snelson Chareen, Perkins Ross A., From Silent Film to YouTube: Tracing the Historical Roots of Motion Picture Technologies in Education, “Journal of Visual Literacy” 2009, no. 28(15), pp. 1–27, DOI: https://doi.org/10.1080/23796529.2009.11674657
Spot: 600 rocznica bitwy pod Grunwaldem, 2010, https://youtu.be/Fgm64MLgbp4?si=BdGY7eHCVpYI6AiW (accessed: 5.05.2024).
Spot: Animated History of Poland, 2010, https://youtu.be/7SpddNW7a3k?si=rkenxoWdiyi4nWAt (accessed: 5.05.2024).
Spot: There Is a City…, 2013, https://youtu.be/Ejd2rsXoQSI?si=i7G8WZDhezRJ6YVz (accessed: 5.05.2024).
Starzyńska Katarzyna, Funkcje i cele reklamy, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie” 2015, no. 34, pp. 261–268. http://hdl.handle.net/11331/1466
Szyngiel Elżbieta, Sposób kreowania postaci Juliusza Słowackiego w przestrzeni internetowej: Rekonesans. “Prace Literackie” 2021, no. 60, pp. 27–40. DOI: https://doi.org/10.19195/0079-4767.60.2
Werner Wiktor, Gralik Dawid, Trzoss Adrian, Media społecznościowe a funkcjonowanie wiedzy historycznej w Polsce: Raport z badań, “Przegląd Archiwalno-Historyczny” 2019, vol. 6, pp. 211–235. https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/18546 DOI: https://doi.org/10.4467/2391-890XPAH.19.013.14942
Witek Piotr, Metafora źródła – czyli film w funkcji poznawczej, “Przegląd Humanistyczny” 2002, no. 1, pp. 57–70. https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/837
Wójciuk Anna, Reklama komercyjna i reklama społeczna: róż nice i podobieństwa, “Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego, Nauki Społeczne” 2017, no. 16(1), pp. 27–43. https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/13736
Zakrzewska Anita, Kanał “Historia Bez Cenzury”, a wykorzystanie go na lekcjach historii, [in:] Historia a media: Studium selektywne, vol. 3, eds. Dominika Gołaszewska, Tomasz Sińczak, Mateusz Zmudziński, Instytut Promocji Historii Sp. z o.o., Toruń 2017, pp. 103–114.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Ewa Zielińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
