Abstrakt
Prezentowana galeria stanowi wybór autorskich kadrów wykonanych w trybie fotograficznym gry Ghost of Tsushima (Sucker Punch, 2020) z wykorzystaniem tzw. Kurosawa mode – stylizacji inspirowanej japońskim kinem samurajskim lat 50. XX wieku. Filtr ten odwołuje się do języka filmowego Akiry Kurosawy i Masakiego Kobayashiego, manifestując się nie tylko w warstwie wizualnej (czarno-biała kolorystyka, efekt ziarna, wyraźniejsze manifestowanie podmuchów wiatru), ale również w ścieżce dźwiękowej (wzbogaconej o efekty audialne charakterystyczne dla ówczesnych dzieł Kurosawy). W zaaranżowanych przeze mnie scenach dramatyczne kontrasty światłocieniowe, narracja budowana poprzez pejzaż, samotność postaci i wyraźnie komponowane ujęcia przywołują estetykę japońskiego kina połowy XX wieku, jak również skłaniają do refleksji nad sposobami obrazowania przeszłości. Chociaż akcja gry osadzona jest w XIII-wiecznej Japonii, wiele jej elementów – od znaczenia samurajskiego etosu po motywy kultury wysokiej (m.in. haiku) – stanowi przetworzenie dorobku późniejszych epok (a także związanych z nimi uproszczeń). Tryb Kurosawy okazuje się tu więc zarówno estetycznym zabiegiem, jak i narzędziem reinterpretacji – a nawet papierkiem lakmusowym – wpływu kina gatunkowego na kształtowanie wyobrażeń historycznych. W perspektywie współczesnej kultury cyfrowej możliwość samodzielnego komponowania obrazów w interaktywnym świecie gry jeszcze mocniej akcentuje przestrzeń dla kinofilskiego współuczestnictwa. Gracz – w tym wypadku reprezentowany przeze mnie – nie tylko eksploruje zaprojektowaną przez twórców reprezentację japońskiego dziedzictwa, lecz także aktywnie ją przekształca i interpretuje, nadając jej nowy kulturowy i estetyczny wymiar.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Marcin Pigulak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
