Tryb fotograficzny jako narzędzie historyczno-kulturowej interpretacji. Kinofilskie spojrzenie na świat Ghost of Tsushima przez pryzmat trybu Kurosawy
Okładka czasopisma Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, tom 38, nr 47, rok 2025, tytuł Faces of Visual History
PDF

Jak cytować

Pigulak, M. (2025). Tryb fotograficzny jako narzędzie historyczno-kulturowej interpretacji. Kinofilskie spojrzenie na świat Ghost of Tsushima przez pryzmat trybu Kurosawy. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 38(47), 278–292. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/i/article/view/49850

Abstrakt

Prezentowana galeria stanowi wybór autorskich kadrów wykonanych w trybie fotograficznym gry Ghost of Tsushima (Sucker Punch, 2020) z wykorzystaniem tzw. Kurosawa mode – stylizacji inspirowanej japońskim kinem samurajskim lat 50. XX wieku. Filtr ten odwołuje się do języka filmowego Akiry Kurosawy i Masakiego Kobayashiego, manifestując się nie tylko w warstwie wizualnej (czarno-biała kolorystyka, efekt ziarna, wyraźniejsze manifestowanie podmuchów wiatru), ale również w ścieżce dźwiękowej (wzbogaconej o efekty audialne charakterystyczne dla ówczesnych dzieł Kurosawy). W zaaranżowanych przeze mnie scenach dramatyczne kontrasty światłocieniowe, narracja budowana poprzez pejzaż, samotność postaci i wyraźnie komponowane ujęcia przywołują estetykę japońskiego kina połowy XX wieku, jak również skłaniają do refleksji nad sposobami obrazowania przeszłości. Chociaż akcja gry osadzona jest w XIII-wiecznej Japonii, wiele jej elementów – od znaczenia samurajskiego etosu po motywy kultury wysokiej (m.in. haiku) – stanowi przetworzenie dorobku późniejszych epok (a także związanych z nimi uproszczeń). Tryb Kurosawy okazuje się tu więc zarówno estetycznym zabiegiem, jak i narzędziem reinterpretacji – a nawet papierkiem lakmusowym – wpływu kina gatunkowego na kształtowanie wyobrażeń historycznych. W perspektywie współczesnej kultury cyfrowej możliwość samodzielnego komponowania obrazów w interaktywnym świecie gry jeszcze mocniej akcentuje przestrzeń dla kinofilskiego współuczestnictwa. Gracz – w tym wypadku reprezentowany przeze mnie – nie tylko eksploruje zaprojektowaną przez twórców reprezentację japońskiego dziedzictwa, lecz także aktywnie ją przekształca i interpretuje, nadając jej nowy kulturowy i estetyczny wymiar.

PDF